Lev som om staten inte finns

”Om rösträtten kunde skapa förändring så skulle dom göra det olagligt.” – Emma Goldman

Visst ligger det någonting i det?

Så många generationer har kommit och gått sen det demokratiska experimentet startade, och det enda demokratin har lett till är mer centralisering av makt och mer moraliskt förfall i samhället.

Så rösta inte.

Debattera inte.

Ödsla inte någon som helst energi på politiken, eftersom det bara bidrar till att upprätthålla den rökridå som höger-vänster-skalan är.

Men, om man inte kan göra skillnad genom de politiska kanalerna vad kan man då göra för att skapa ett friare samhälle?

Jo, du kan låta dina handlingar tala för sig själv.

Knepet (som jag tyvärr inte kommer ihåg vem jag hört det av) är att leva som om staten inte finns.

Vad innebär det?

Det innebär att minska och eliminera allt beroende av välfärdsapparaturen genom att:

  • Ta hand om sig själv och sina egna.
  • Lösa sina egna problem inom familjen och inom det lokala samhället.
  • Se till att man har mat på bordet eller i jordkällaren oavsett om man förlorar jobbet eller ej, förslagsvis genom att anlägga ett grönsaksland och plantera ett par fruktträd.
  • Följa sina egna moraliska koder istället för statens (ofta omoraliska) lagar.
  • Skapa sina egna alternativa betalningsmedel som ersättning för statens förfalskade fiatvaluta.
  • Byta tjänster med grannen om möjligt istället för att köpa tjänster av andra och därmed ge bränsle till skattesystemet. Prioritera lokal gemenskap och frivilligt samarbete framför statligt sanktionerad handel.
  • Ta ansvar för sin egen säkerhet i hemmet och området där man bor (se också boken Om produktionen av säkerhet) genom sunt förnuft, grannsamverkan och medborgargarden.
  • Leda sina barns bildning, oavsett om dom är fast i statlig skola på dagen eller om man bor i ett land där hemskolning är lagligt.
  • Planera för ålderns höst, undvik att dra på dig skulder, förvänta dig ingen statlig pension, och se till att du har produktiva naturliga system på plats som kan förse dig och kommande generationer med mat och husrum.
  • Göra sig oberoende av statligt uppbackade banker och centralbanker som förslavar samhällen genom att skapa pengar ur luft och sen kräva ränta på monopolpengarna dom skapat.

Ja, precis som ”svenskar” levt under tusentals år.

För när staten inte längre kan livnära sig på samhällets och handelns livsskraft kommer den falla av som den blodigel den är.

Men nu lever många av oss i Sverige, och att leva som om staten inte finns kan kännas svårt under den svenska regimen som stjäl 70% av din inkomst och utövar en totalitär kontroll över samhället och framför allt över dina barn.

Men… vad skulle hända om fler och fler människor i Sverige helt ignorerade välfärdsapparaten och började lösa sina egna problem inom familjen och inom det lokala samhället?

Vad skulle hända om folk gjorde sig allt mer oberoende av staten?

Eftersom staten lever på att människor är beroende av den så är det inte långsökt att den med näbbar och klor kommer försöka motverka den frihet dessa människor skapar.

Och när den gör det så kommer dess våldsamma natur att komma ut i dagsljuset.

När staten rövar bort dina barn för att du själv kan ge dom en bättre bildning än den fördummande offentliga skolan kan göra…

När staten bekämpar dig för att du vägrar erkänna dess legitimitet eller spela med i deras pyramidspel kallat välfärdsstaten…

När staten med hjälp av det moderna prästerskapet, journalisterna, jagar och hänger ut enskilda individer vars världsbild och åsikter bryter mot de statligt godkända…

När staten dör en långsam död för att svenskar inte längre behöver den…

Då är friheten inte långt borta.

Eller vad tror du?

40 reaktioner på ”Lev som om staten inte finns”

  1. Ludwig Van Bethåven

    Extremt bra text. Jag håller med om varenda ord, så när som på följande två fel:

    1. ”fiat valuta” ska vara ”fiatvaluta”.
    2. Vid en punkt citeras ”svenskar”. Jag förstår inte meningen med detta. Just denna detalj stör mig väldigt mycket då budskapet i resten av texten var så bra.

    1. Punkten i fråga omtalar ju svenskarna ”under tusentals år”.

      Varför stör det dig ”väldigt mycket” att artikelförfattaren inte som i statspropagandan (där facklitteratur betecknar stenålderskranier som ”fornsvenska” o.s.v.) hävdar att riksbildningen existerat under flera millenniers tid?

    2. Jag kanske borde utvecklat varför jag citerade ”svenskar”.

      Det är som Mikael och Halsingen säger, att jag känner att termer som ”svenskar”, ”danskar”, och så vidare har varit och fortfarande är mer ett statligt verktyg för propaganda och kontroll än att det är något som kommit från botten upp.

      Se bara hur politiker idag anpassar ”svenskhet” för att passa sin egna agenda i t.ex. invandringsdebatten. Fortfarande ett propagandaverktyg.

      Jag är inte insatt i Sveriges historia i detalj, men jag kan gissa att ”svenskar” som term uppkom efter att Gustav Vasa centraliserade makten i Sverige på 1500-talet. I tusentals år innan den första ”svensken” existerade så bodde våra förfäder i dessa trakter, så man kan ju undra vad dom var.

      Jag är lokalpatriot i själen och anser man kan vara stolt över sin närbygd, sitt ursprung och den ”svenska” kulturen utan att för den delen identifiera sig med den svenska flaggan, kungen eller staten.

      1. @ Daniel West

        Dick Harrison skriver t ex i sin fylliga bok om 1200-talet då den svenska staten enligt honom föddes ”Jarlens sekel” på sidan 687:

        ”År 1100 var Sverige inte ett rike. Inte på det vis en nutida svensk instinktivt tänker sig ett rike, det vill säga som en någorlunda väl sammanhållen territoriell enhet med gemensam ledning. De flesta som levde här visste antagligen inte att de var svenskar. De var götar, närkingar, virdar, hälsingar, gutar eller något annat. Inte svenskar. ”Sverige”, som vi känner staten, var inte uppfunnen.”

        http://books.google.se/books?id=bvE5Xhvr3vUC&pg=PA687&lpg=PA688&focus=viewport&vq=Sveaväldet&dq=Jarlens+sekel&hl=sv&output=html_text

  2. Ludwig Van Bethåven

    Hittade ett till fall av särskrivning: ”höger-vänster skalan”. Nu ska jag sluta leta fel! 😉

  3. Det är en mycket bra tanke som är väl värd att utforska vidare!

    Harry Browne skriver om en liknande strategi för att leva ”utan” staten i How I Found Freedom in an Unfree World (en rätt basic book). Det är också en grundläggande princip hos mutualister och agorister (framför allt genom countereconomics) att ”build the institutions of a free society from within the old”. Och jag skrev om något liknande på Strike the Root 2005: Saving the World Through Saving Yourself.

    1. Tack för introduktionen av några nya begrepp. Countereconomics är jag lite bekant med men agorism och mutualism var nytt för mig.

      Det du skrev på Strike the Root var kanon. Henry David Thoreau var inte dum:

      ”There are a thousand hacking at the branches of evil to one who is striking at the root.”

      På tal om det du skrev; ska jag vara ärlig så kommer jag ofta på mig själv med att tänka att jag ska befria hela världen från ondska men inser också att jag nog kan spendera alla vakna timmar av mitt liv på det utan att lyckas, bara för att inse på dödsbädden att jag glömde bort min egen frihet och att leva medan jag hade chansen.

      Så att befria mig själv och familjen är prio ett. Sen kommer vänner och grannar och det lokala samhället. Och tar man sig så långt tror jag resten kommer sköta sig själv, för frihet har en tendens att dra människor till sig.

      1. Exakt! Och anledningen till att man över huvud taget engagerar sig för frihet är ju knappast att man vill att framtiden ska ha en staty över en – anledningen är ju att man vill VARA fri. Så varför ödsla tid på att försöka befria miljoner när det antagligen inte är möjligt – och de du jobbar för att befria inte vill det eller t o m motarbetar dig. Det finns ingen rim och reson att resonera så. Men vi är så skolade i kollektivism att vi automatiskt tänker så – även som hyperindividualister. Det är svårt att göra sig av med feltänk som man lärt sig en hel livstid och som alla andra upprätthåller med näbbar och klor…

      2. Det är en upplivande artikel du skrivit och inspirerande. Just detta att vi är så indoktrinerade i kollektivt tänkande föder lätt tröstlöshet. Hur skall mänskligheten någonsin kunna kliva ur träldomen och förtrycket? Att då hålla fast vid friheten för de som vill ha den är betydligt hoppfullare.

        Vi frihetsälskare har alla förbluffats över det aggressiva motstånd vi möter när vi förespråkar icke våld och frihet. Två så självklara saker som människor kämpat för i alla tider. Det är lätt att uppleva dem som oemotsägbara.

        Trälmentaliteten är inhamrad i befolkningen. Bara jag har mat på bordet, tak över huvudet och åtminstone ett hopp om att någon hjälper mig om jag råkar illa ut så försvaras det med näbbar och klor. Självständigheten och friheten offras lätt som en plätt för att slippa ta ansvar över sitt eget liv.

        Nu när vi fortfarande är i början på året kan ni skänka en tanke åt att ni arbetar fram till oktober åt staten, bara drygt sju månader kvar. Kämpa på, bit ihop! Nästa mandatperiod är överheten överens om att trälperioden skall förlängas. Frågan är närmast hur mycket?

        Strategin som några valt genom att driva frågan om frivilligt utträde ur staten är kanske inte så dum. Frihet måste också inbegripa friheten att slippa frihet. Låt trälarna vara trälar om de vill.

      3. Trälarna vet inte ens om att de är trälar och behöver någon som talar om för dem vad de vill. Frihet liksom absolut frihet från sjukdom vet ingen av oss hur det är, vi har ju inte upplevt det ännu.

  4. En bra text.
    Med internet så är det lättare än någonsin att komma i kontakt med många människor som är villiga att utföra tjänser och gentjänser gratis eller till en låg kostnad.
    Ett exempel är:
    http://jak.se/

    Jag kunde se för mig att man registrerade sig på en site och sedan utförde tjänster sins emellan för en tiondel av tjänster mot oregistrerade medlemar.

    Det är inte olagligt att sälja en tjänst extremt billigt.
    Fördelen är att staten då får in 1/10 del av en vanlgit transaktion.
    Det medför att man har en skattekvot på ca 7% inom systemet.

  5. Stora visioner om ett framtida ekonomiskt system som skapar rättvisa och befriar människan från slaveri. http://www.varldsbild.se/images/newsletter/newsJAN2014_deus-ex-machina.html

    Världens penningsystem och ekonomier riskerar att kollapsa eftersom endast några få procent av alla pengar som finns motsvaras av realproduktion. Resten är spekulation. Denna bok handlar om ett nytt ekonomiskt system kallat tidfaktorekonomi (Tfe). Tfe innebär att en ny värdebas införs i ekonomin i form av tidfaktorn. Först när samhällets värdebas inte längre bygger på subjektivt godtycke kan vi undvika sociala orättvisor och kaos.

    1. Vi kan se fritid på följande sätt som mer eller mindre är hämtat ur verkligheten.

      I bostadsrättsföreningen där jag bor har vi en entreprenör som städar trapphuset. Det kostar varje bostadsrättsmedlem cirka 1.000 kr per år. Vi kan således säga att varje medlem behöver arbeta en dag på jobbet för att finansiera städningen.

      Alternativet mot detta är att vid ett tillfälle om året utför varje enskild medlem en städning av trappen på egen hand vilket tar cirka en timme.

      En medlems skulle med andra ord kunna ta ledigt från jobbet en hel dag och ägna en timmer av denna dag åt att städa trapphuset och sedan kunna ägna resterande dag åt något roliga. Med andra ord skaffat sig lite fritid.

      Dock tycker folk att det är bättre att jobba 8 timmar extra varje år för att slippa 7 timmar extra fritid.

    2. Absolut frihet kan inte upplevas av de som inte är begåvade med att vara i ”NÄSTAKÄRLEK PERMANENT” – DET GÅR INTE ATT RYCKA LOSS BITAR TYP FRIHET IFRÅN HELHET SOM KRÄVS FÖR ATT FRIHET SKALL EXISTERA

  6. Fin text, väl skriven och med en vacker vision. Det sätter goda tankar i sinnet. Jag tror det är svårt att få in andra som inte redan har funderat ett tag, men det finns en hel del flöden som inte kommer från ekonomiperspektiv och som har draig liknande slutsatser.

    Jag jobbar på ett ställe där pengar har köpt de flesta själar. Men jag funderar på bilbränderna förra våren. Dom slutade när det blev helg och ett antal (förmodligen arbetande) grabbar gick samman och.. tja.. lade statens våldsmonopol åt sidan för ett tag. Så det finns lite liv kvar.

    Angående ”svenskar” så borde kanske Daniel svara på det men jag kan tänka mig att det har att göra med att svenskar som koncept är kopplat till staten som koncept. Man säger inte Ösmo:bor eller Kvarteret Tallen:bor eller liknande som kan kan tänkas ha gjort innan skapandet av staten sverige.

    1. Vad menar du med klansamhälle? Är det i så fall något som liknar panarki som du menar?

      Till var och en det statliga eller icke-statliga samhälle han eller hon väljer! – John Zube

      http://www.mises.se/2010/09/25/panarkistiska-strategier/

      De olika ”klanerna” inom den territoriella panarkin kan rimligtvis inte ses som annat än olika derivat till en helt frihetlig marknadsekonomi (där varje sammanslutning helt och fullt respekterar varje individs negativa rättigheter (inkl. negativ föreningsrätt).

      Snö, is och ånga kan inte finnas utan vatten – det är alltså derivat till vatten – det omvända är inte möjligt.

  7. Hur kan man tro att självförvaltning i IT-åldern och på 2000-talet skulle glida tillbaks till ”klansamhället” …skulle vi sluta med icke-våld,icke-tvång och rätt till egendom per automatik ? Det rör sig i klansamhället om ett system som folk omedvetet fötts in i…en förändring som i texten görs ju som aktivt val av människor med helt andra kunskaper och medvetenhet. Man blir inte automatiskt dum i huvet och primitiv utan staten..snarare tvärtom.

    1. Jag funderar på att de som skriver om att alternativet till ett slopande av en stat som en gång varit ett välfärdssamhälle, leder tillbaka till någon form av klansamhället sannolikt har fel. Enligt Bo Södersten ”Kapitalismen byggde landet” så är förutsättningen för välfärd innovationen om avtalsbundna institutioner inom en kapitalistisk marknadsekonomi. Vad jag förstår så kan socialismen kan knappast uppstå innan det det finns en rättsbunden institutionell marknadsekonomin. Och den försvinner ju inte även om statens våldsmonopol, territoriella jurisdiktion och beskattningsmandat blir verkningslöst. Nybildade klansamhällen kan väl knappast hindra en myllrande mångfald av konkurrens från andra klanbildningar, och därmed inte hindra särskilt många från att ”rösta med fötterna”. Det som då uppstår är närmast olika former av panarki?

      1. …. avtalsupprättshållande institutioner … eller något liknande bör det kanske vara.

  8. Bra text. Läst/lyssnat ett tag här på mises nu… Tog ett bra tag innan jag hittade sidan, men vill bara tacka alla skribenter/podcastskapare och alla andra för ert jobb. Ni behövs!
    Finner det själv svårt många gånger att leva som att staten inte existerar. Är student och skippar förvisso bidraget men är illa tvungen att ta lån för att ha råd med hyra/mat/böcker osv och lär ha en skuld på sisådär 300k när jag är klar. Känns rätt hopplöst ibland, minst sagt.

  9. TACK FÖR FIN TEXT – NATIONERNAS OCH STATERNAS FALL ÄR FÖRUTBESTÄMD AVSIKT I DEN GUDOMLIGA PLANEN SOM VI ALLA ÄR MEDSKAPARE AV.
    EN PLAN SOM KRÄVER BÅDE UTHÅLLIGHET OCH TÅLAMOD.

  10. Mycket bra artikel! Med enkla ord skulle jag vilja säga att kapitalismen har anammat kommunismen med propaganadan och övervakningen. Precis som artikeln säger så är det största hotet för denna NWO att vi börjar om från början, ser till familjen,släkten bara dom närmaste. För samtidigt som vi har blivit indoktrinerade att vara för oss själva, bara bry oss om oss själva så har vi blivit av med kraften i familjen/familjerna. Så mycket bra skrivet, vi får börja om, börja rätt

  11. Felet ligger hos det rådande monetära systemet och räntan. Det är dessa medel som används för att förslava människan monetärt och intellektuellt, varför använda våld om det inte behövs?. Ta bort dessa medel och det ända medlet som är kvar är aggression och militär dominans, och ofta är det under förberedelse till stora krig som man manipulerar valutan, för att finansiera maskineriet, så är cirkeln sluten. Detaljerna och exemplen från historien kan ni fylla i själva.

  12. Alltid lika beklämmande att se en människa som klagar på ett system och i nästa mening vill ersätta det med ett annat.

    Det är dags att lämna tron på politik och politiska lösningar bakom sig och återfinna den naturliga ordningen.

    Jag rekommenderar:
    Herman Hoppe för varför en återgång till monarkin är önskvärd
    https://www.youtube.com/watch?v=TlWGA9H5An4
    (föreläsning på Mises Institute i Australien)

    Ursäkta stav fel och särsskrivningar. Svenska är svårt särskilt när definitionsproblematiken alltid dyker upp. Min lärare var från Skåne. Jag skriver kanske på Skånsksvenska?

    1. Sven,

      Hur menar du att det är att ”lämna tron på politik och politiska lösningar bakom sig” att återgå till monarki?

  13. Thomas Valentin

    I ett Sverige med folkgemenskap, lag och ordning på gator och torg, värdekonservativa principer och dygder, bevarad klassisk estetik och inhemsk folkkultur och tradition betalar jag gärna skatt och är lojal till staten.

    1. Vad skönt att du inte vill betala skatt och vara lojal till staten i dagsläget och säkerligen för resten av ditt liv med tanke på dina statspreferenser. Vill du ha lag och ordning skall du inte sukta efter statlig rätts- och säkerhetssocialism. Kulturen du eftersöker tycker jag är torftig men jag förstår inte vad du skulle behöva staten för där? Skall det vara obligatorisk knätofs och nyckelharpsspel eller vad menar du?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *