Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 8: Högre utbildning

(Följ hela serien från början här: 175 år av ofrihet.) Högre utbildning På 1960-talet dök idén upp om att högre utbildning ger ringar på vattnet för hela samhället – produktiviteten ökar desto högre utbildad befolkningen är. Det här synsättet gjorde att man öppnade upp för fler utbildningsplatser vid universitet och högskolor. Det i sin tur Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 8: Högre utbildning[…]

Thomas Sowells Black Rednecks and White Liberals (2005)

(Denna artikel refererar Thomas Sowels bok ”Black Rednecks and White Liberals”) För att förstå samtida USA och framför allt den svarta befolkningen måste man också förstå hur den svarta kulturen har uppstått. I den här boken går Sowell igenom var ifrån den svarta kommer och hur den har frodats – trots sin kontraproduktiva karaktär – Läs mer om Thomas Sowells Black Rednecks and White Liberals (2005)[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 7: Ekonomi och styrning

(Läs serien från början genom att gå hit: 175 år av ofrihet.) Kommunernas ekonomi 2004 slogs det fast i boken Den kommunala självstyrelsen att de närmaste tio åren skulle bli ekonomiskt tuffa för kommunerna, mycket tack vare många pensionsavgångar och en redan mycket ansträngd och belånad ekonomi. Att förstatliga skolan har nu återigen börjat lyftas Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 7: Ekonomi och styrning[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 6: Förskolan – en samhällelig vederstyggelse

(Läs hela serien från början genom att gå till 175 år av ofrihet) De första förskolorna på 1800-talet var privata, icke vinstdrivande och syftade till att förse de fattigaste barnen med uppfostran och kunskaper. Under 1900-talets första hälft knöts förskolorna närmare kommunerna som då fick ett större inflytande genom nya krav från kommunerna. 1970 var Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 6: Förskolan – en samhällelig vederstyggelse[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 5: Kommunalisering och friskolereformen

I och med 1989 års beslut initierat och taget av Göran Persson om en kommunalisering av skolan – som genomfördes 1991 –  gick man från regelstyrning till målstyrning i och med Lpo94 (1994). Detta är emellertid ingenting positivt – makten kom fysiskt närmare klassrummet och lärarkåren vilket har beskurit lärarnas autonomi ytterligare. Ju längre ifrån Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 5: Kommunalisering och friskolereformen[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 4: Statlig grundskola

1962 fick Sverige sin första läroplan, Lgr62, och detta innebär slutet för parallellskolesystemet. Här kan man säga att centraliseringsprocessen kulminerar för att sedan sakta gå mot en ”decentralisering” igen. Decentralisering sätts inom citationstecken på grund av att författare och forskare i Sverige inte har förstått vad decentralisering de facto innebär – att skjuta över makten Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 4: Statlig grundskola[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 3: Reformivern

På slutet av 1800-talet kom krav på reformer – både från socialdemokraterna/arbetarrörelsen och från liberalerna. Båda ville minska kyrkans inflytande, ge alla barn möjligheten att gå i skolan och se till individen i stället för att folk tillhörde sin sociala position/klass. Skolans längd utökades ytterligare och kontrollen och kraven ökade. Liberalen Fridtjyv Berg introducerade idén Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 3: Reformivern[…]

Exodus – How Migration Is Changing Our World. Paul Collier (2013)

Den här boken försöker svara på tre frågor: 1) Vad får migranter att flytta? 2) Hur påverkar det människorna som blir kvar i fattiga länder? 3) Hur påverkar migrationen befolkningen som migranterna kommer till? Dessa frågor har givetvis inget enkelt svar, Collier hänvisar till olika forskare och försöker förklara varför det ser ut som det Läs mer om Exodus – How Migration Is Changing Our World. Paul Collier (2013)[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 2: 1842 års folkskolestadga

Även om det fanns liberala tankegångar om att alla barn skulle lära sig att läsa, skriva och räkna, handlade 1842 års folkskolestadga snarare om disciplinering av en allt större underklass. Jordbruksreformerna, alltså förbättringarna inom jordbruket, under första hälften av 1800-talet hade lett till att det fanns allt fler backstugesittare, jordbruksarbetare, torpare och inhysehjon. Dessa fattiga Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 2: 1842 års folkskolestadga[…]

175 år av ofrihet – den svenska skolan 1842-2017. Del 1

Sedan staten tog över utbildningen från kyrkan 1842 har vi haft snart 200 år av ständigt ökande centralplanering och kontroll, med förutsägbart allt sämre resultat. I denna artikelserie kommer jag att redogöra för de huvudsakliga stegen i denna negativa spiral och den bevekelsegrund på vilka dessa steg togs. Jag kommer också att ge dagens föräldrar Läs mer om 175 år av ofrihet – den svenska skolan 1842-2017. Del 1[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet – Rickard Dahlin – Freedomfest 2017

Det är ett rent nöje att få presentera ett av de många uppskattade föredragen från årets FreedomFest Stockholm​. Rickard Dahlin​ om den svenska skolans ofria framväxt. En mer uttömmande redovisning av statliga knasigheter får man leta efter. Mycket intressant och märkligt nog: underhållande. Vi kommer intervjua Rickard i Radio Mises. Har ni frågor till honom, Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet – Rickard Dahlin – Freedomfest 2017[…]