Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 5: Kommunalisering och friskolereformen

I och med 1989 års beslut initierat och taget av Göran Persson om en kommunalisering av skolan – som genomfördes 1991 –  gick man från regelstyrning till målstyrning i och med Lpo94 (1994). Detta är emellertid ingenting positivt – makten kom fysiskt närmare klassrummet och lärarkåren vilket har beskurit lärarnas autonomi ytterligare. Ju längre ifrån Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 5: Kommunalisering och friskolereformen[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 4: Statlig grundskola

1962 fick Sverige sin första läroplan, Lgr62, och detta innebär slutet för parallellskolesystemet. Här kan man säga att centraliseringsprocessen kulminerar för att sedan sakta gå mot en ”decentralisering” igen. Decentralisering sätts inom citationstecken på grund av att författare och forskare i Sverige inte har förstått vad decentralisering de facto innebär – att skjuta över makten Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 4: Statlig grundskola[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 3: Reformivern

På slutet av 1800-talet kom krav på reformer – både från socialdemokraterna/arbetarrörelsen och från liberalerna. Båda ville minska kyrkans inflytande, ge alla barn möjligheten att gå i skolan och se till individen i stället för att folk tillhörde sin sociala position/klass. Skolans längd utökades ytterligare och kontrollen och kraven ökade. Liberalen Fridtjyv Berg introducerade idén Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 3: Reformivern[…]

Exodus – How Migration Is Changing Our World. Paul Collier (2013)

Den här boken försöker svara på tre frågor: 1) Vad får migranter att flytta? 2) Hur påverkar det människorna som blir kvar i fattiga länder? 3) Hur påverkar migrationen befolkningen som migranterna kommer till? Dessa frågor har givetvis inget enkelt svar, Collier hänvisar till olika forskare och försöker förklara varför det ser ut som det Läs mer om Exodus – How Migration Is Changing Our World. Paul Collier (2013)[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 2: 1842 års folkskolestadga

Även om det fanns liberala tankegångar om att alla barn skulle lära sig att läsa, skriva och räkna, handlade 1842 års folkskolestadga snarare om disciplinering av en allt större underklass. Jordbruksreformerna, alltså förbättringarna inom jordbruket, under första hälften av 1800-talet hade lett till att det fanns allt fler backstugesittare, jordbruksarbetare, torpare och inhysehjon. Dessa fattiga Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet. Del 2: 1842 års folkskolestadga[…]

175 år av ofrihet – den svenska skolan 1842-2017. Del 1

Sedan staten tog över utbildningen från kyrkan 1842 har vi haft snart 200 år av ständigt ökande centralplanering och kontroll, med förutsägbart allt sämre resultat. I denna artikelserie kommer jag att redogöra för de huvudsakliga stegen i denna negativa spiral och den bevekelsegrund på vilka dessa steg togs. Jag kommer också att ge dagens föräldrar Läs mer om 175 år av ofrihet – den svenska skolan 1842-2017. Del 1[…]

Svensk skola: 175 år av ofrihet – Rickard Dahlin – Freedomfest 2017

Det är ett rent nöje att få presentera ett av de många uppskattade föredragen från årets FreedomFest Stockholm​. Rickard Dahlin​ om den svenska skolans ofria framväxt. En mer uttömmande redovisning av statliga knasigheter får man leta efter. Mycket intressant och märkligt nog: underhållande. Vi kommer intervjua Rickard i Radio Mises. Har ni frågor till honom, Läs mer om Svensk skola: 175 år av ofrihet – Rickard Dahlin – Freedomfest 2017[…]