Sluta kalla det frihet

uberHär är en sedvanligt korkad krönika, av det slag man är van att hitta i Aftonbladet.

Krönikören huvudtes är att Uber exploaterar folk. Som bevis för sin tes för hon fram följande två ”bevis”:

1. Folk, särskilt ”nysvenskar”, hamnar i kläm

Hon beskriver en berättelse om en ”nysvensk” som körde Uber i Sverige, men blev tagen av polisen, eftersom det är olagligt att köra Uber i Sverige. Det efterblivna svenska regelverket, som om och om igen ser till att folk hamnar i kläm och får sina liv förstörda, är alltså på något sätt ett bevis för att allt är Ubers fel?

2. Uber exploaterar folk, eftersom de tar ”uppemot 20%”

Att man tar betalt för en tjänst man tillhandahåller, betyder ju så klart inte att man exploaterar någon. Exempelvis exploateras ju inte taxikunden av taxiföraren. Den här typen av enkel ekonomisk logik går ofta över huvudet på socialister som aktivt undviker att lära sig och förstå ekonomi.

frihetMen ponera att vi tar krönikörens argument som sant, dvs. att Uber är skurkar för att de tar ut ”uppemot 20%”. Nåväl, staten tar 50%. Vem är då den största skurken?

Gör om, gör rätt.

Dessutom är det lustigt att se alla dessa vilsna socialister helt oförmögna att förhålla sig logiskt till ett fall där arbetaren (dvs. taxiföraren) faktiskt äger produktionsmedlet (dvs. taxibilen). De borde ju stödja det, men eftersom det innebär mer frihet för folk måste de vara emot det. Det bör således vara tydligt, för alla som nu tvivlat, att socialister, likt Somar, inte alls är för mer frihet, utan enbart för mer regler, byråkrati, och så klart större stat: kort och gott, mer våld och tvång.

9 kommentarer till ”Sluta kalla det frihet

  • En sådan enastående observation om arbetaren-produktionsmedlen och den vilsne socialisten! Toppenbra!

  • Det står klart och tydligt i avtalet med Uber att man säger sig som ”transportör” ha dem tillstånd man måste ha för persontransport.

    Så när dem å ena sidan säger sig erbjuda ett jobb, i marknadsföringen, mem samtidigt är brutalt ärliga, i avtalen många klickar förbi likt EULA (vad det nu betyder) med vad som egentligen gäller så vilseleder Uber den som nu behöver jobbet.

    Men det var också, Uberpop, konstlat att erbjuda en samåkningstjänst när du som förare inte kunde berätta vart du tänkt åka.

    Ett problem som Uberpop visade på var att kunderna är till synes obildbara vad det är som gäller. Förr hoppade de gärna in i alla taxibilar så länge det stod Taxi och Stockholm med helt annorlunda priser än orginalet. Nu åker man med outbildade förare utan försäkringar.

    GoMore eller flinc är till synes liknande tjänster, samåkning, men inte alls lika smidiga i praktiken och heller inte lika hypade=lika många användare.

    Jag hoppas få uppleva att staten backar och tillåter en decentralisera ekonomi. Kapital hade kunnat nyttjats oändligt mycket vettigare. Problem likt dem med att fårket och entreprenörer inte lyckas ha rätt försäkringar verkar dock svårlöst.

    • Hur menar du nu? Trafikförsäkring har man i och med fordon. Om personskada uppstår när man åker bil, än sen då? Det hade det kunnat göra om du körde din egen bil eller om du åkte tåg eller promenerade eller åkte sparkcykel också.

  • Det är väl snarast nyliberaler som är obildbara. Att man efter alla bevis på motsatsen fortsätter att tro att människor gör rationella val, är medvetna konsumenter osv är för mig ett mysterium 😉

    • Gäller det även de människor som ska fatta besluten åt oss, i brist på att vi själva fattar vettiga beslut? Underskatta inte egenintresset hos de som vill bestämma.

    • Carl, menar du att konsumenter är omedvetna? Att de inte märker när de köper något? Eller menar du något annat med att vara medveten?

      Att inte bry sig är ju inte att vara omedveten. Det är att inte bry sig. Och det är många som inte bryr sig, men vi anser att det är deras rättighet och att säga åt andra människor vad de bör och inte bör göra lämnar vi med varm hand till föräldrar och deras omyndiga barn.

    • Carl! Folk tar visst rationella beslut. Vad som är rationellt är olika för olika människor. Vad jag anser rationellt behöver inte vara rationellt för dig.

      Visst finner jag att en hel del människor tar korkade beslut, men det säger inte att någon annan bör ta beslut åt dem. Speciellt vill inte jag det. Var och en får leva med sina beslut.

      I princip handlar livet om att ta mer bra beslut än dåliga, för riktigt dåliga beslut det tar vi alla. Jag tror den enskilda individen har kunskap att inse när denne har tagit ett dåligt beslut och kan erkänna det och lära sig av. Det är en egenskap som inga politiker eller statstjänstemän besitter.

  • Jag tjänar mer som Uberchaffis än som vanlig taxi-chaffis, trots att det inte går att ta något svart i Uber.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *