Vadå legitimt skattesystem?

I mitt Facebookflöde idag gjorde Martin Borgs reklam för Timbroseminariumet ”Nystart för den moraliska skattedebatten”. Jag gillar verkligen Borgs och tycker det är spännande och angeläget hur han nästan startat en genre i att exponera statens slöseri. När han talade på FreedomFest Stockholm 2013 stod håret på mina arma. Speciellt när han berättade om sin närkontakt med den svenska sjukvården när den är som bäst. Dels för att jag själv upplevt denna sjukvård, dels för att det kändes hur Borgs verkligen hämtade från sitt hjärta i sitt tal.

Men jag tycker också att Slöseriombudsmannens raison d’être att ”skattepengar borde bara gå till bra saker” är totalt irrelevant i relation till att skatt är ett övergrepp på varje människas rätt till sitt eget liv. Naivt när jag den tröstande tanken att Martin Borgs bara använder detta grepp för att han förstår att det är effektivt i ett land där det är coolt att betala skatt.

Skatt är stöld

Det må vara hur det vill med detta, men som jag ser det borde ett seminarium om moralisk skattedebatt vara en väldigt snabbt avklarad grej. En frände i frihetskampen påpekade dock att en av debattörerna är Peter Santesson, analyschef på Demoskop, presenterad i seminarieprogrammet så här:

Santesson resonerar om vad som gör ett skattesystem legitimt, där förutsägbarhet, likabehandling och att fusk beivras är avgörande.

Det låter ju inte sådär väldigt lovande. Men, optimist som jag är kom jag snabbt fram till förhoppningen att kanske, kanske, Santesson har insett vad skatt egentligen är och att han anmält sig till debatten för att göra avbön. Nämligen:

Mina damer och herrar! Låt mig presentera ett legitimt skattesystem!

Skatt är olagligt

Systemet är:

  • Hundraprocentigt förutsägbart: Ingen är skyldig betala skatt.
  • Ofelbart likabehandlande: Alla betalar noll spänn i skatt.
  • Beivrandet (olagligt = fusk) står offret för: ”Du tog mina saker. Snacka med mynningen på mitt gevär.”

Fotnot: Det kan se ut som att jag är en anhängare av svensk sjukvård när man läser ovan. Det är jag inte. Den suger för det allra mesta. Men det finns många som arbetar inom sjukvården som alldeles tydligt är där eftersom de känner ett kall. Man möter dessa när livet hänger på en skör tråd och de gör att den sjukvård man får då är av sådan karaktär att man (eller i alla fall jag) blir smått religiös.

15 kommentarer till ”Vadå legitimt skattesystem?

  • Ja skatt går till bra saker som att bygga vägar, skolor, fastigheter, ta hand om sjuka, pension, polis, brandkår det behövs ett skattesystem och att alla visar solidaritet för att vi ska kunna hjälpa och ta hand om våran befolkning annars så kommer det sluta med leriga söndriga vägar och byggnader som förfaller. Tjuvar och gäng som springer omkring och skapar mord , våld, rån och kaos då vi inte kommer ha polis som kan skydda oss ifrån brott. Andra länder kommer att kunna invadera oss då vi inte kommer att kunna försvara oss om inte skatt går till det jag skulle personligen inte vilja behöva lära mig ryska för att Putin tycker det. Vi skulle inte kunna hindra företag ifrån att smutsa ner naturen, arbetarna skulle inte ha några rättigheter utan skulle behöva arbeta 15-18 timmar om dagen för knappt någon lön. Vi skulle inte kunna ha råd till dem fina kulturella satsningarna staten gör och gå miste om mycket fina upplevelser. Vi skulle inte heller kunna rädda och skydda folk som flyr ifrån krig och förföljelse. Vi skulle ha unga som inte skulle ha råd med utbildning och gamla och utslagna som ligger och svälter på gatorna.
    Har ni inget hjärta? Vi måste alla bidra annars kommer det att sluta med död och misär.

    • @ ReD

      Bra varor och tjänster köper folk av fri vilja.

      Dina domedagsprofetior och goda hjärta rättfärdigar inte våld och tvång mot dina medmänniskor.

      • Tvånget behövs för att vi ska kunna ha råd då saker kommer vara för dyra eller inte så kommer företagare inte vilja spendera pengarna för att bygga upp vägar eller liknande.

      • @ReD
        Vem har givit dig befogenheter att få utöva tvång mot andra människor? Var det du själv, som gav dig dem?

      • Behöver företagen vägar så bygger de vägar. Förr fanns det massor med järnvägar i Sverige som företag byggde för att de behövde dem för att frakta sina varor på dem.

        Problemet att bygga vägar eller järnvägar är inte om företag vill det eller inte utan för att staten bestämmer en massa regler så att det blir mer eller omöjligt att genomföra sådana projekt.

    • Är ditt inlägg ironiskt? Allt du tar upp har vi diskuterat i åratal på mises.se och det du skriver om finner vi mest enfaldigt. Det bygger på okunskap eller en oförmåga att tänka utanför boxen.

      Av Sveriges vägar är 70 % inte byggda av staten och skattebetalare. De är inte speciellt leriga.

      Skolorna vet vi är dåliga och utbildningen är kass. Alla är tvungna att delta i skolan under hot om våld. Alla måste lära sig samma saker. Skolan dödar barns kreativitet.

      Staten behöver inte bygga fastigheter. Vad ska de med dem till mer än att inhysa korrupta myndigheter?

      Polisens huvudsakliga är att se till att politikernas beslut efterlevs och att se till att vi inte motsätter oss när staten stjäl våra pengar. Polisen skyddar mer brottslingar när vanliga människor försöker skydda sig mot brottslingar. Det är farligt för politikerna med en befolkning som kan skydda sig själva. Därav är en av polisens viktigaste uppgifter att se till att befolkningen inte kan skydda sig själva. Självklart jagar polisen lite brottslingar så befolkningen inte ska inse vad det egentligen handlar om och därmed bli ett hot mot politikerna.

      De flesta brandkårer i Sverige är frivilliga.

      Individer hjälper andra individer så gott de kan när det behövs. Att sätta en pistol mot mitt huvud och kräva att jag lägger pengar i en tiggares kopp är inte att visa solidaritet. Eller är det så att ordet solidaritet skall tolkas som så att den som visar solidaritet är den som håller i vapnet.

      Det går jättebra att skydda Sverige från invasion från andra utan en att skattepengar måste användas till det. Det handlar bara om att göra det fruktansvärt dyrt att invadera och sedan hålla landet ockuperat. Till det behövs inga avancerade vapen. Det är bara ett problem med det. Samtidigt som det gör det krångligt att invadera Sverige blir det även ett hot mot de svenska politikerna.

      Nedsmutsning sker för att äganderätten inte respekteras och för att politikerna tillåter nedsmutsning och hindar inte den som många tror. Om det har gått dig förbi är vi som gillar mises.se oförbehållsamma när det gäller äganderätten. Det finns flera artiklar som tar upp miljöförstöring och nedsmutsning på mises.se.

      Fina kulturella satsningar är en helt subjektiv åsikt. De som gillar en viss kulturyttring betalar själv för den och de som inte vill ska få avstå. Säg, kan du hitta en enda kulturyttring som går i frihetens tecken som staten har använt våra stulna pengar till?

      De flesta lagar på arbetsmiljöområdet har tillkommit efter att marknaden själva redan har infört förbättringarna. Dessutom finns det ingenting som hindar en arbetare från att själv på egen hand se till att arbetsmiljön blir bra.

      Att vi ”bara” behöver arbeta åtta timmar om dagen är ett resultat av kapitalism. Hade vi inte varit så nedtyngda av statens skatter skulle vi bara behöva jobba fyra timmar om dagen. Staten ger inte korta arbetsdagar utan tvärtom. Eftersom du betalar runt 70 % i skatt på ditt arbete (arbetsgivaravgifter, löneskatter, handelsskatter, straffskatter, skyddskatter och många andra former av skatter) måste du tillbringa mer tid med att arbeta åt staten än åt dig själv och din familj.

      Vi skulle hur lätt som helst kunna rädda folk på flykt från krig och elände utan en stat. Den som vill hjälpa hjälper. Vad är problemet? Tvärtom skulle det fungera mycket bättre än den statliga hjälpen som är mer eller mindre totalt värdelös. De finns flera personer på mises.se som har hjälp flyktingar att integrera sig utan att blanda in staten i det, som kan berätta om sina erfarenheter.

      Jag tycker du ska försöka tänka lite på om det går att göra saker utan staten och om det går att göra det bättre. Går det att bygga en väg och få den finansierad om privata företag eller människor gör det? Om du bekymrar dig för gropiga vägar kan du tänka lite på att staten har inget incitament att ha bra vägar. De tjänar inget på att en väg är bra eller dålig. Ett privat företag däremot har mycket att förlora på att ha en dålig väg. Det gäller att ha nöjda bilförare som vill köra på den privata vägen. Staten struntar fullständig i något sådant. Desto sämre skick de statliga väggbyggarna håller vägarna i desto mer pengar får de.

      Att önska bort staten, det är att ha hjärta. Att önska att varje barn ska kunna få just den utbildning som individen önskar och inte vad kollektivet önskar, det är att ha hjärta.

    • Libertarianer är omtänksamma människor. Libertarianer mår illa av att se hur vissa missbrukar människans inneboende vilja att hjälpa andra människor. Libertarianer ser igenom uppmaningarna till solidaritet, som vissa använder sig av för att berika sig själva.

  • Jag ser skatt som en medlemsavgift. En stat är en förening som naturligtvis måste ta ut avgifter för att finansiera sin verksamhet. Det är inget konstigt. I en stat där alla ser det som en självklarhet att vara medborgare med dess inbyggda plikter och rättigheter är skatt inte omoraliskt eller stöld. Det är en naturlig och behövlig del av systemet.

    Problemet ligger ju i att våra nuvarande nationalstater är onaturligt stora, heterogena monster som måste ta till tvång för att medborgarna ska känna någon samhörighet. Svenskar har ingen annan gemensam nämnare än språket, om ens det, och att bedriva föreningsverksamhet hos en så differentierad skara medlemmar torde vara omöjligt utan tvång.

    Skala ner och jag ser ingen anledning att inte betala skatt till ett samhälle jag identifierar mig med. Vet jag till 100% var och till vem mina pengar går så blir jag inte särskilt upprörd ens om jag är ”tvingad” att vara med. Det är nutidens monsterstater som är problemet i min bok, inte skatterna i sig.

    Och gevär vet jag inte hur man använder. Jag är emot våld.

    • Att se skatten som en medlemsavgift är helt okej. Som medlem i en förening gör du ett eget val om du vill vara medlem och en föreningen kan du även begära utträde ur. Skatten i ett sådant fall är frivillig.

      All beskattning som sker via våld eller hot om våld är precis vad den är: stöld.

    • Om du betalar skatt frivilligt skall du ju inte beivra något brott. Helt OK att vara emot våld, det är vi nog väldigt många som är. Men tänk på att dina skattepengar finansierar våld och att det köps gevär för dem som används för att tvinga av andra skatt.

  • Jag tog mig till Timbro idag på Kungsgatan 60 i Stockholm och lyssnade på seminariet ”Nystart för den moraliska skattedebatten”. Relativt intressant. Det skulle handla om moral med skatter och inte om tekniska frågor. Det blev dock väldigt mycket tekniskt.

    Det förvånade mig, under den korta frågestunden, att en person från Svenskt Näringsliv sade att vi får så mycket för skattepengarna: skolor, sjukvård m.m.

    Om man nu ska hålla det på en moraliskt nivå är inte frågan vad vi får för skattepengarna utan helt enkelt vem som förvaltar våra pengar på bäst sätt. Vi själva eller staten? Är det moraliskt riktigt att använda sig av våld för att förvalta mina pengar även om jag vill förvalta dem själv.

    Även om en stor fråga var att skattepengar inte ska slösas med kvarstår frågan hur man definierar slöseri. En lösning på det skulle vara att komma fram till någon form av konsensus i den frågan. Luktar således demokrati och att de som är i minoritet får finna sig i att deras pengar slösas bort.

    Jag kunde även konstatera i eftersnacket att en avvikande åsikt i klimatfrågan inte är okej att ha. Det sagt på ett ställe som anser sig stå för individens frihet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *