Veckan som förgick, v.17

Vecka 17 gick så fort förbi så vi blev lite sena i kommenterandet. Oroa er icke, även denna vecka skall dock på sedvanligt manér skickas till de sälla jaktmarkerna.

Regeringen och stödpartierna i oppositionen fortsätter att prestera enligt förväntan. Skattehöjningar, osäkerhet om 1 miljon mördade kristna för 100 år sedan är att klassa som folkmord etc. etc. Inga överraskningar där. Nej denna vecka är det istället SD som levererar över förväntan med alla nyslipade långa knivar som rensar lite i ungdomsvegetationen. Själva har vi förlikat oss med det faktum att vi för alltid diskvalificerat oss för medlemskap i SD. Vi läser fel böcker, skriver fel email, och tar inte avstånd från ideologisk extremism som ickevåldsprincipen. Nog om partipolitik, nu till viktigare frågor.

Medborgerlig plikt!

DC-Misc-Twitter-Unofficial-Bird-LogoHur känner herr (fru, fröken) Medborgare för att göra något i strid mot sin egen vilja? Äsch, det är ju för det allmännas bästa. Och för övrigt så skulle ju Medborgaren ligga död och kvida i en rännsten om det inte vore för statens slemmiga omfamning. I värsta fall skulle den döde Medborgaren till och med försöka fly.

Alltså är det dags att återigen införa medborgartjänst (även kallat ”minska ungdomsarbetslösheten”). Men ska medborgartjänst införas för att folk inte frivilligt gör saker som borde göras? Eller? Nej, det är faktiskt inte det det handlar om. Det handlar om s-a-m-m-a-n-h-å-l-l-n-i-n-g-e-n. Enligt dem som vet vårt bästa är Medborgarna alltså inte nog sammanhållna, integrerade, och måste lära sig att umgås ”över gränser” etc. etc. floskel floskel.

Vi vill emellertid lyfta fram en möjlig politisk åtgärd, nämligen att införa en medborgartjänst. Vi anser att vi behöver stärka de gemensamma samhällsarenorna där grupper och individer med olika bakgrund kan mötas.

Problemet är det här: Tror politiker, makthavare, etc. på fullaste allvar att olika samhälls-skikt kommer bli mer positivt inställda till varandra genom att man tvingar alla mellan 18-24 att göra saker de inte har lust med? Detta låter som ett illa dolt försök att skyla över en aktiv segregations-politik, kombinerat med statens medvetna förstörande av banden mellan generationer.

Med risk för att låta som vi alltid gör: Det här är ett artificiellt problem. Ta bort staten ur ekvationen så återuppstår familjen, kvarteret, föreningarna, bygden, samhället, landskapen och nationen. Men det är naturligtvis inte den sammanhållningen som efterfrågas. Det är ju ett sammanhållet statligt samhälle som önskas.

Guldfiskmedia

Det var under söndagen som Zara Larsson använde sig av sin Twitter för att göra klart vad hon tycker om män som ska ha åsikter om abort.

Med dessa högtravande ord inleder Nyheter24 ett viktigt meddelande till sina läsare.

Ett av samtidens stora mysterier är varför media upplåter plats åt, och gör artiklar av, folk vars idéer kan sammanfattas med 140 tecken. Kan det vara för att hela samhället har förvandlats till en kollektiv och historielös guldfisk, med ett minne som inte sträcker sig längre än 15 sekunder bakåt tiden? Som är fullständigt oförmögen att greppa ett resonemang om det sträcker sig över 150 tecken eller 2 meningar? Som simmar runt och runt i historiens fiskskål, dömd att för evigt upprepa samma misstag om och om igen, om än i några olika variationer? (Mark Twain ska ju ha sagt att historien inte upprepar sig, den rimmar.)

Ok, vi kanske tappade några läsare på vägen. Vi börjar om:
#guldfisk #samhälle #15secondsoffame #endofcivilisation #svtpol

Nåväl, i veckan fick vi alltså ytterligare ett exempel på det, då twittraren Zara tog till Twitter (för det är tydligen vad twittrare gör), och ville vara radikal genom att skriva sexistiska saker om en viss grupp människor, så klart med hjälp av 140 tecken eller färre.

Nu kanske en normal läsare tror att massmedia tyckte att detta var opassande, och gjorde en skandal av det, fast så var det ju givetvis inte, eftersom den utsatta gruppen var män.

Zara tyckte inte att män skulle ha en åsikt om abort, hijab, kvinnors kläder, smink, och kroppar, och allt annat som de inte har att göra med. Hon förtydligade sig sedan genom att säga att män i alla fall fick ha åsikter om abort (tack Zara!), men denna åsikt brydde hon sig inte om (attans!).

Gott så, Zara. Vi säger så. Då kanske du samtidigt kan sluta ha en åsikt om mitt kön, min sexuella läggning, min hudfärg, mina barn och deras utbildning, min plånbok, min egendom, mitt bankkonto, mina semestrar i utlandet, min bil, etc. etc. etc. ad nauseam? Ja, vi kan till och med dela upp oss i olika samhällssystem, där du inte har något att säga till om beträffande mitt liv, och jag ger blanka f-n i vad du sysslar med? Deal?

Med så diametralt motsatta åsikter förefaller det som att vi enbart kan integreras medelst en rejäl dos medborgartjänst i statens regi.

Hets mot Värdegrunden på gymnasieskola

Danderyds gymnasium la upp en bild som visade att eleverna skulle få äppelkaka som efterrätt på sin Facebook-sida. Då kommenterade en lärare syrligt att hon beundrade matsalspersonalens tålamod med ”mentala pygméer som inte kan duka av efter sig”. Resultatet blev en elevstorm.

Vi förstår som vanligt ingenting. Vi observerar bara. Och förlitar oss på Aftonbladets snabbinkallade högt uppsatta akademiska expert.

Uttrycket är uppenbarligen svårtolkat så vi konsulterade Jan Anward som är professor i språk och kultur i Linköping.
– Ursprungligen var pygméer benämning på en kortvuxen folkstam i södra Kongo. Numera används ordet bara metaforiskt, att man är kortvuxen i någon egenskap eller sammanhang.

Eleverna spelar upp den väl inlärda dramaturgin och blir vederbörligen både ”chockade” och ”kränkta”.

– Jag blev chockad och folk tog väldigt illa vid sig. Det är extra kränkande eftersom vi har många pygméer på skolan

Det måste hänt mycket med mångfalden bland klientelet på gymnasieskolorna sedan Veckan-redaktionen själv gick i gymnasiet. Eller så är Danderyds gymnasium någon typ av särskola.

Hugo Westler, undervisningsråd på statliga Skolverket förklarar Värdegrunden och hur dagens elever är psykologiskt funtade.

– Elever kan uppleva det som kränkande behandling om en lärare kallar dem för idioter på skolans Facebook-sida, ett uttalande och beteende som inte ligger i linje med skolans värdegrund.

Men äppelkakan då? Hur smakade den? Fick de glass eller vaniljsås till?

Slut

Vi önskar er en härlig vecka!

2 kommentarer till ”Veckan som förgick, v.17

  • Haha! Jag jobbade en gång på en gymnasieskola i Stockholm. En dag var alla elever lediga. Då sade en lärare till mig: ”Vad skönt det är att vara lärare när det inte är några elever i skolan.”

    Jag fick en gång följande ord av en person som jobbade i ett café liknande skolan i artikeln. På fråga vad personen jobbade med svarade denna att han var djurvårdare. Något lämpligare titel ansåg person sig inte komma på med tanke på hur caféets gäster betedde sig. På fråga från ett av caféet gäster hur det kom sig att denna person inte tog bort koppar efter dem, svarade personen att det skedde av trivselskäl eftersom caféets gäster inte tog bort kopparna efter sig borde det tolkas som att de trivdes med att det stod koppar över allt.

    Sagt med ovan. Mentala pygméer har inte förmågan att förstå att de är mentala pygméer hur mycket det än skulle påpekas eller illustreras.

    Att Stefan Löfven uttar sig som han gör är nog förstående om man inser att det ingår i en politikers begreppsvärd. För ett antal år sedan hade riksdagen en debatt om att avlidna tillhörde en utsatt grupp. Jag kan till det tillägga att det inte finns några människor som tillhör en utsatt grupp, om man frågar individen själv om denne anser sig tillhöra en utsatt grupp. Obs! Avser inte de avlidna. De lär nog inte avge ett adekvat svar. Fast med politiker vet man inte. Något ljud går säger att klämma ur de avlidna som kan tolkas med rätt utbildning och värdegrund. Eftersom vi inte vet hur många myndigheter som finns i Sverige kanske det finns något institut för avlidnas rättigheter.

    Medborgarplikt? Om jag inte har helt fel så har varje person i Sverige mellan 18 år och upp till ungefär 60 år plikt att delta i t.ex. släckning av bränder om räddningstjänsten så kräver. Kanske är det borttaget. Men det är något som vad jag vet aldrig har utnyttjats.

    Från artikeln i DN: ”Den gamla värnplikten hade bland annat den effekten att män (det var länge bara män) i den ålder då de ska göra sitt inträde i vuxenlivet fick tillfälle att i studier och arbete umgås med personer från helt annan social bakgrund. Den bidrog till mognad och gemensamt ansvar.”

    Det verkar som om artikelförfattarna aldrig har gjort värnplikt. Tre av dem har i alla fall inte gjort det eftersom de är kvinnor. Jag har gjort värnplikt (varit slav och presumtiv kanonmat åt staten i 9 månader). Jag kan inte påminna mig den minsta gnista av att den bidrog till mognad och gemensamt ansvar. Innan jag gjorde min värnplikt talades det om sammanhållningen. Jag upptäckte dock att det var en myt och att de flesta endast såg till sitt eget bästa, försökte göra så lite som möjligt etc.

    Med det sagt att det var 9 månader av bortslösad tid rent kunskapsmässigt och praktiskt. Vad tjänar det till att ha en utbildning där 90 % är totalt ointresserade av vad som sker. Jag förnekar inte att det hade ett visst underhållningsvärde trots allt.

  • Beträffande:

    ”Ta bort staten ur ekvationen så återuppstår familjen, kvarteret, föreningarna, bygden, samhället, landskapen och nationen.”

    Det kanske kan tilläggas att för 1800-talets libertarianer, då laissez faire-liberala Öresundsposten var skandinavismens inofficiella språkrör, så var antingen landskapet eller Skandinavien nationen, och man tog starkt avstånd från statschauvinismen.

    Deltagandet för Danmarks sak under krigen 1848/49 och 1864 blev t.ex. till en stor folkrörelse med många frivilliga från Sverige och Norge.

    Hade det kunnat ske i dag, när allting i samhället handlar om staten Sverige som den ”naturliga” referensramen för allt, från fotbollslandslag och uttagning av Robinsonlag på tv till högstadiets historieböcker och vinterdäck-lagstiftning?

    Befolkningen i Sverige i vår tid är indoktrinerad. Man har antagit den simplistiska, statsnationalistiska dogmen, att man tillhör ETT FOLK och att man har inga störande dubbla lojaliteter eller mer komplicerade identitetsförhållanden, t.ex. flera jämstarka identiteter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *