038: Benjamin Juhlin

Till detta kremlsponsrade avsnitt har edra ödmjuka podtjänare Klaus och Hans bjudit in Benjamin Juhlin, före detta miljöpartistiskt språkrör som numera leder frihetsbloggen Tebjudningen och översättningen av Human Action. Benjamin berättar om upplevelser i partipolitiken, om en av de mest socialistiska institutionerna på universitetet, sin egen väg mot frihet, och en uppsats i invandringsfrågan. Han förklarar varför subjektiv värdeteori är nödvändig för att förstå världen rätt. Utöver detta roar vi oss i vanlig ordning på Modärnitetens bekostnad, diskuterar hur fascismen räddade Europa, blir oense om Sveriges framtid, men blir inte förvånade över att UD inte har någon koll på vilken afrikansk diktator som får hur mycket av de 40 svenska skattebiståndsmiljarderna.

34 kommentarer till ”038: Benjamin Juhlin

  • Utanför ämnet

    Jim Rickards skriver att amerikanska centralbanken är bankrutt.

    ”During private conversations, two members of the Fed have already admitted to me that the Fed is secretly broke.”

    Insiders säljer sina aktier.

    ”If you read between the lines — like I do — you’ll see that these financial intelligence powerhouses are warning global banks to get out of the markets right now.”

    ”Just last week insiders began dumping stocks at a rapid pace — selling 23 times the amount of stock they purchased.”

    ”What’s worse, I believe this collapse could begin within the next six months.”

  • Jag hatar mig själv för att jag skriver detta, men någon måste tala om för Hans att ”narra”/”narras” betyder ”lura”, ”bedra”, inte ”driva med” som han tycks tro.

    • @Monroe : I’ll be damned, du har ju faktiskt rätt! Då kvarstår frågan – vad i ****** är ordet som jag tror att narras är? Retas duger ju inte alls. Nedras? Gäckas? Håna? Förslag mottages tacksamt.

      Bisarrt hur man kan rita in ett ord i huvudet med fel definition. Jag kan dessvärre lova att jag kommer göra det igen. Men nästa gång får jag väl rätta mig själv.

  • Ni är helt inne på rätt spår när ni säger att sossarna hade iaf goda avsikter även om deras ider inte fungerade. Min mor är gammal kommunist som blev sosse, hon samanfattade sossarnas folkhemsideal såhär:

    ”På 0-10-20tal hade folk det djävligt fattigt dåligt i Sverige. det svalts söps och härjades och man bodde 7barnsfamiljer i vad vi idag anser knappt duger som sommarstuga. Sossarna trodde att om man bara bekämpade fattigdomen skulle folk få det bra och alla skulle bli lyckliga. När det inte fungerade, folk inte blev goda människor bara för att de inte valt, tog man till sig alla förklaringar och hypoteser man kunde komma på och testade dem. Från att låsa in dårar och sterilisera sinnesslöa till social ingenjörskonst och psykoanalys. ”

    Man levde helt enkelt i ett nytt århundrade av mirakulösa forskningsframsteg, fick total hybris och bestämde sig för att det inte fanns något som staten i sitt envälde inte kunde göra bättre än invånarna. Det var därför statens plikt att gå in med allt från kostråd och skattefinansierad vård till socialkontorens våldförande på föräldrars rätt att uppfostra sina barn och säga åt undersåtarna hur de borde tycka för att allt ska bli bra. Staten kunde ju göra allt, t o m sätta människor på månen. Klart den visste bättre än byfånarna ute i landet hur människan bör leva.

    • ”Klart den visste bättre än byfånarna ute i landet hur människan bör leva.”

      Och där befinner sig riksdagen idag.

    • Intressant om din mamma. Min farmor är en gammal kommunist och hon brukar skylla svälten som hon upplevde under sin barndom på kapitalismen. Det är förstås mänskligt att reagera och försöka göra något när man befinner sig i en sån situation, men hon reagerade tyvärr åt fel håll.

      Däremot är jag inte helt säker på din förklaringsmodell med hybrisen grundad på de mirakulösa forskningsframstegen. Tillväxten av den svenska staten skedde främst på 60- och 70-talet, och då borde människor ha haft andra världskriget i bakhuvudet kan man tycka. Jag tror snarare att man bör titta på vilka idéer som rådde, och sedan försöka förklara varför inte borgerligheten kunde erbjuda några idémässigt grundade försvar emot skattehöjningarna. Min spekulation är att om borgerligheten, alltså den gamla, hade varit lite mer frikopplad från näringslivstoppar och vågat protestera lika mycket mot skatt som mot löntagarfonder, så hade man kunnat vara lite mer principiell och då kunnat göra ett verkligt motstånd mot skattehöjningarna.

  • Eftersom ni tog upp fallet med Michael Brown och att det fallet inte skulle vara så oklart om vad som hänt, kan jag bara skriva att enligt amerikansk media har två vittnen i fallet hittats döda.

  • Beträffande fascism:

    “Fascist movements shared certain common features, including veneration of the state, a devotion to a strong leader, and an emphasis on ultranationalism and militarism”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

    Passar beskrivningen bättre något annat parti än SD vilka hyllar kungar och fältherrar som utvidgat Sveriges gränser (se t.ex. hur de vid deras distriktsstämma höll ”en högtidsstund för Magnus Stenbock vid statyn i centrum” i Helsingborg), och glorifierar etniska folkdråp i statens jakt på landvinningar?

    I detta sammanhang finns kanske också anledning att titta på Thaddeus Russels kritikerrosade bok ”A Renegade History”, och kapitlet om amerikanske presidenten Franklin D Roosevelt.

    Libertarianska School Sucks Podcast gjorde en episod om det tillsammans med författaren:

    http://schoolsucksproject.com/podcast-297-behold-a-dictator-part-1-of-2-with-thaddeus-russell/

    Likheterna med folkhemmet är slående. Anders Edwardsson skriver (i boken ”En annorlunda historia”), att vid folkhemsstatens födelse:

    ”anammades en alltmer korporativistisk samhällsmodell, där staten (precis som på medeltiden) inte i första hand förhöll sig till medborgarna som individer utan som medlemmar i olika organisationer, vars deltagande i olika statliga och kommunala organ alltmer förvandlade dem till halvofficiella, officiösa organ. Denna utveckling skulle i Sverige visserligen ta sig en rad olika former. Den övergripande tanken och ambitionen var dock – precis som i det fascistiska Italien – att föreningen av stat, samhälle, organisationer och näringsliv skulle skapa ett starkare och mer harmoniskt samhälle.”

    Notera att detta är en period folkhemspopulisterna idealiserar och vill ”återvända” till.

    Samtidigt bör betonas, att fascismen har ett sätt att snärja in sig med ett (stats-)nationellt mythos av en nationalstat, och i dess svenska version knappast kommer likna dess tyska eller italienska 20/30-talsuttryck med armbindlar och sträckmarscher. Svensk fascism kommer väl växa fram ur svenska traditioner?

  • Det är förresten glädjande att höra Benjamin Juhlins uppskattande ord om Vilhelm Mobergs ”Min svenska historia”.

    Det finns en dissidenttradition inom litteraturen i samma anda genom Assarsson, Hedwall, Uno Röndahl m.fl. i skånelandskapen, Verner Lindblom, Dag Stålsjö m.fl. i Västgötaskolan, Tore Ganholm på Gotland etc, men jag har rätt dålig koll på t.ex. Bohuslän eller Jämtland.

    Någon som kan ge tips?

    • Fantastiskt, hade jag ingen aning om. Vet du om det finns någon text av sammanfattande slag om denna dissidentlitteratur?

      • @ Benjamin Juhlin

        Du har essäsamlingarna ”Nokk nu” och ”Vidda hut” som är ett måste för den som vill ha koll på hur debatten om secession ser ut i Sverige i vår tid, och Björn Gyllix essä ”Skåneländska läsningar” där, som går igenom dissidentlitteraturen. Men tyvärr fokuserar han på Skåne, Blekinge och Halland.

        Det måste finnas en lika stark dissidenttradition inom litteraturen i t.ex. Jämtland, som jag verkligen skulle vilja veta mer om, inte minst då det långt in på medeltiden tycks ha varit ett slags libertariansk bonderepublik utan vare sig skatter eller regering.

        https://www.mises.se/svara/svar-till-vendettornas-och-hedermordens-samhalle-21/

        Någon som har bättre koll?

      • Fascinerande. Desto mer jag lär mig om svensk historia desto mer inser jag hur den officiella skolhistorian bara går ut på att beröva ett stort antal människor deras livsberättelser och ljuga ihop något skit för att få statsmakten att framstå i god dager. Historien om de människor som levt i Sverige är långt ifrån en historia om människor som respekterat och hyllat statsmakten.

      • Man kommer tänka på vad August Strindberg skrev i En blå bok:

        ”Ty konungarne höllo rikshistoriegrafer, och de dikterade själva till protokollet, censurerade, sekvestrerade och brände obehagliga handlingar; svenska konungarne gjorde som Assyriens och Babyloniens: De förgudade sig! Då frågar man sig: Vad tjänar då till att skriva historia, och att läsa den? ”

        Samtidigt oroas jag som libertarian av att ett växande riksdagsparti som kanske i mars får 20% av rösterna, vill återuppliva massfirandet av stats-nationella hjältar (som Gustav II Adolf, Karl X Gustav eller Magnus Stenbock) och stats-nationella minnesdagar genom statyresande, militärparader, marschmusik och fanborger.

        https://friskyttekompaniet.wordpress.com/2010/02/27/karolinerna-intog-helsingborg-igen/

      • @ Halsingen

        Håller med. Det räcker att hylla Karl XII för kaffet och göra klart att man klart tar avstånd ifrån viljan att föra krig, istället för att pröva diplomati och annat som borde stått till buds.

        Som kaffeälskare blir man emellertid tacksam för den minnesvärda insatsen.

      • @ Halsingen

        Nå, men så står det ju klart att det kan finnas andra än kungligheter att belöna för denna närmast heliga dryck! Tack till den som tackas bör!!!

  • Benjamin var ett mycket trevligt inslag, hade mycket vettigt att säga! Beträffande Human Action översättningen, hur ska man bete sig för att beställa ett exemplar?

  • Trevligt avsnitt!
    Gillar partiet om grundlagen. Tillhör själv en religion där man uppmanas att studera bibeln varje dag vilket gör att kunskapen om skriften är oändlig;
    väldigt praktiskt om något främmande element eller tradition som då inte är bibelenlig skulle nästla sig in i organisationen, då står många där med exakt kunskap och försvarar lagen.

    • Intressant. Det är lite så jag resonerar kring libertarianism, att man aldrig kan lära sig för mycket om den ideologin även om man redan är ”övertygad”. Desto starkare ens kunskap desto starkare övertygelse.

  • En fråga om Human Action. Kommer ni passa på att även läsa in den som ljudbok för den som är intresserad (eller ännu bättre, att lägga upp online i ett antal ljud/videoklipp)?
    Sett till hur mycket jobb ni har lagt ner på detta i övrigt känns det som att detta skulle vara förhållandevis lite arbete till en ganska stor vinst.

    • Det är nog någonting vi kommer att fundera på när vi är närmare att vara klar med redigeringen. Tror du det är många som skulle vara intresserade av en ljudbok?

      • Jag tror att det vore bra av ett par olika anledningar. Dels det uppenbara. Ett så viktigt verk bör finnas tillgänglig i mer än en form. Det skulle ge ett ännu mer professionellt och seriöst intryck till produktionen och det ökar tillgängligheten även för människor som av olika skäl har svårt för att läsa böckerna.

        Dels tror jag också att det är många som skulle lyssna på den lite som man lyssnar på denna podcast. Hade de här avsnitten funnits istället i skriftlig form hade de antagligen inte haft i närheten av lika många prenumeranter. Men folk lyssnar gärna i bakgrunden när man kör bil, jobbar, tränar, vilar sig etc etc. Då är det överlägset att kunna lyssna på boken.

        Nu ska jag erkänna att jag inte är speciellt insatt i hur boken är uppbyggd, men om det är så att avsnitten i boken är någorlunda separerade från varandra så kanske man kan lyssna på ett kapitel i taget då och då, det går ju i så fall även att läsa in vissa nyckelkapitel och göra dem tillgängliga exempelvis på youtube eller här för att sprida budskapet och för att visa den potentiella läse/lyssnarkretsen vilken bra bok (förmodar jag), som human action är. För egen del kan jag tänka mig att jag skulle ha svårt att få tid att läsa igenom hela denna bok, men jag skulle utan tvekan kunna klicka in mig på youtube eller någon podcast (och även eventuellt betala för det) för att lyssna på delar av boken.

        Jag tror även att boken, om den fanns som ljudformat skulle mer tillgänglig än annars. Då säkerligen inte lika många stora politiska/filosofiska verk finns tillgängliga i ljudformat på svenska så skulle den ge boken lite mer av en särställning och kanske rentav bli synlig på fler ställen.

  • Lite sent kommenterat som vanligt men det måste nämnas angående Michael Brown spektaklet att det har nu kommit fram, som ni kanske hört, att Soros kletiga finger var med i spelet där han sponsrat olika grupper med sammanlagt 33 miljoner dollar. Grupper som arrangerade demonstrationer, bussade in folk ifrån andra städer och skapade slogans och producerade slagord, etc., så upproren och förstörelsen i den omfattning som skedde var helt klart (som så ofta förr) ingalunda spontan och kraftigt manipulerad av subversiva politiska anledningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *