Osäkert rättsläge

Aftonbladet avslöjade idag att poliser i Stockholm fuskar för upp till en kvarts miljard kronor genom att använda sina tjänstekort för privatresor i kollektivtrafiken:

Vem är förvånad? Men det är ändå intressant att titta på filmen och notera hur de rationaliserar sitt beteende. En av poliserna de konfronterar säger till exempel:

”Det är klart att det förmodligen inte är rätt, det vore dumt att påstå något annat.”

Det är förmodligen inte rätt! Är han inte säker? Kanske det är fel, kanske det är rätt. Knepigt rättsläge om man bara är en simpel polis med uppdrag att se till att lagar följs.

Kan även vi undersåtar köra med detta om vi åker dit för något?

”Jo, jag struntade i att betala in skatt för den här vinsten. Jag vet inte om det var rätt eller fel. Jag lutar nu åt att det förmodligen är fel, men jag var osäker så jag lät bli att skatta.

Facepalm och allt det där.

8 kommentarer till ”Osäkert rättsläge

  • Jag tycker vi kör med lite stimulanser för att minska brottsligheten genom att låta poliser åka gratis när helst de vill. Ingen kan väl säga emot det av solidariska skäl med brottsoffren.

    För övrigt undrar jag om det är ett lagbrott eller bara ett brott mot SL:s regler som jag förbinder mig att följa i och med att jag väljer att passera en spärr.

    Lite löjligt att påstå att skattebetalarna luras. Så alla som inte får del statens skattekista är lurade. Observera att Aftonbladet gärna vill ha presstöd, så det gäller att fylla på skattkistan.
    Å andra sidan fylls skattkistan på om man tar ut 100 kronor ur den och sedan lägger tillbaka de 100 kronorna. Polisen för lön ur skattkistan och ska sedan lägga tillbaka pengar i den. Se det hellre som en stimulans att polisen åker gratis. I stället för att pengarna cirkulerar så kanske de slinker ut och blir till privat konsumtion och dessutom kommer förmodligen riksbankschefen Ingves sova bättre om natten.

  • ”En halv miljard”, gå hem å lägg dig!
    En miljon poliser i månaden som tjuvåker på SL. Näe. Lär dig räkna och tänka kritiskt.

    Om jag drev transportverksamhet som Tunnelbanan, så skulle jag välkomna poliser att åka gratis.

    • Lär mig räkna? Jag borde väl lära mig läsa snarare. Har rättat nu. Aftonbladet räknade:

      Om hälften av poliserna i Stockholms län åker gratis på tjänstekortet så handlar det om 2 500 personer som slipper betala 9 480 kronor per år för sina månadskort.
      Det motsvarar 23,7 miljoner kronor per år eller närmare en kvarts miljard på tio år.

      Nu är det ju inte du som driver Tunnelbanan (även om du antagligen är med och finansierar den). SL låter Poliserna åka gratis när de är i tjänst, men inte annars. Sådant är avtalet. Jag vet inte vad du vill ha sagt med att de borde få åka gratis, men om de nu inte får det, men gör det ändå, borde de ändå, som varande poliser, veta att det är fel. Jag tror de inser det och att hela grejen bara återspeglar vilken usel och rutten moral de har inom kåren.

      • På tio år. Hur mycket blir det på tiotusen år då?
        Om jag vore snut skulle jag anta att kollektivtrafik ingick i anställningsförmånen. Släpper biljetkontrollanten genomen, så har man ju all anledning att anta att så är fallet. Att staten polisanställaren skulle bokföra om pengar till staten tunnelbanebolaget, gör ju i vilket fall ingen form av s.k ”sense”.

        Som om det inte fanns riktiga problem i samhället…

      • Om det är rimligt eller inte att poliser kan åka gratis på bussar, pendeltåg, tunnelbanan och till Arlanda hör egentligen inte till saken.

        Det blir ganska komiskt om du sätter in detta i ett sammanhang när de ska sätta dit någon som har plankat eller har ogiltig färdbiljett av någon orsak. Det är då vi skiljer på folk och fä. Poliser låter sina kolleger planka men inte andra människor. Så med en floskel. Ska vi inte var lika inför lagen?

        Bortsett från ovan om jag får ha en åsikt om rimligheten, så är den summa polisen undanhåller liten i relation till de miljarder SL har lagt ner på sina spärrar som ändå inte stoppar någon som vill åka gratis. Det är ren och skär inkompetens och var och en kanske kan förställa sig hur mycket övrig inkompetens kostar. Sedan kan ni lägga till hur många miljontals kronor den rabiata fackföreningen kostar som är den riktiga organisationen som styr SL om nu någon skulle tro att det är styrelsen eller VD som styr SL.

        Det är ganska komiskt när det ska förhandlas om vem som ska driva tunnelbanan och de berättar om allt ”fint” de ska göra. Jag bara tänker: ”Vänta ni bara tills ni träffar på facket.”

  • Du har helt rätt Peter.
    Det ska väl för fan vara lika för alla?!!
    Att det behövs fler poliser i tunnelbanan har väl absolut inget att göra med att de tjuvåker gratis på fritiden???

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *