Svenska frihetskämpar, förena eder! Bli Patreon

013: Kreditexpansion och fastighetsbubblor

Om den österrikiska konjunkturcykelteorin, hur svängningarna i ekonomin uppstår, vad bankerna har med saken att göra. Fastighetspriserna dubbleras vart tionde år, i samma takt som penningmängden ökat i Sverige. Bubbelvarning. Några ord om modern konst, det vill säga hur konst förstörts genom att liera sig med staten.

(Ursäkta den knepiga ljudkvalitén.)

Svenska frihetskämpar, förena eder! Bli Patreon

36 kommentarer till ”013: Kreditexpansion och fastighetsbubblor

  • Har precis hittat hit och lyssnat på mitt första avsnitt.. gillar den avslappnade stämningen.. ni kompletterar varandra på ett bra sätt.. lyssnade på området nationalekonomi med extra stor behållning.. kommer nog tillbaka till kommande avsnitt! 🙂

  • Kalle : Tack för att du lyssnar. Just detta avsnitt ber jag återigen om ursäkt för ljudet, var inte riktigt meningen att det skulle låta som jag satt inuti en konservburk….

    Västerrikare – som jag noterade så blir det mer och mer svårt att bedöma vad som är information och mis-information. Jag har i ärlighetens namn inte den blekaste aning i dagsläget. Om jag skall välja att tro på något så blir det huvudsakligen det som Roman Skaskiw sade i sin intervju med Klaus. Jag är övertygad om att utländska intressenter är inblandade i hög grad på båda sidor. Det är tyvärr en otrevlig soppa som inte ser ut som den har ett lyckligt slut i sikte på ett tag.

    Det är dock talande för tiden vi lever i, på fler sätt än ett.

  • Tack för ytterligare ett utmärkt avsnitt!
    Nu en smula kritik gällande er sågning av Sv Kyrkan.
    Är Bernpaintner mormon ? Antar det då inga andra än just lds:are, allra helst om man bor i Sverige, väl skulle få för sig att flytta till just Utah. Hursomhelst, ironin i att som medlem i en anti-kristen sekt kritisera en kyrka för dess påstådda okristlighet är magstarkt. Håll er till sånt ni kan.

    • nils : Det där med ”anti-kristen” sekt får du gärna utveckla någon gång. Personligen tycker jag det luktar lite av antingen person-angrepp (om du inte är kristen) alternativt en ganska okristen världssyn (om du är kristen).

      Jag kan dock svara för mig själv om det gör saker enklare – jag är högst kristen, besöker Svenska Kyrkan med jämna mellanrum och tar mig all frihet att kritisera den högljutt. Det finns fina församlingar inom Svenska Kyrkan, och det finns både präster och medlemmar som verkar ta sin kristna tro på största allvar. Sedan finns det en hög idioter som tror att Svenska Kyrkan är en arena för politiska ställningstaganden och allsköns anti-kristen skit. Eftersom det inte är upp till mig att döma nöjer jag mig med att narras med dem.

      Eftersom herrn tycks ha starka åsikter i frågan så får jag väl returnera frågan? Är herrn kristen? Har han en roll i Svenska Kyrkan och vad anser han själv om förfallet, särskilt på centralt håll? Anser han att Svenska Kyrkan uppfyller sitt uppdrag som spridare av evangeliet och ett aktivt arbete för kristen gemenskap?

      • Som kristen kan det vara en god idé att utträda ur Svenska Kyrkan; det kan bespara en människa svåra kval och konflikter att kvarstanna i den.

      • Sorry! Det ska vara : ”Som kristen kan det vara en god idé att utträda ur Svenska Kyrkan; det kan bespara en människa svåra kval och konflikter knutna till tron.”

  • Tack för ännu ett intressant avsnitt, där man förhoppningsvis blivit lite mer kunnig och visare. Jag uppskattade julavsnittet där ni pratade om hur man ska leva som libertarian; man kan som sagt sucka över allt elände men det hjälper inte mycket till slut måste man i viss mån gilla läget och försöka att leva i en galen i värld. Skulle ni inte kunna göra ett podcast med det temat?

    Vad är etiskt och oetiskt? Allt är naturligtvis inte svartvitt men det vore intressant att höra era reflektioner. Kan man jobba i offentlig sektor? Kan man engagera sig politiskt? Ska man acceptera att betala skatt; gör man fel om man fuskar skatten? Kan man ta emot bidrag? Hur ska man ta hand om familjen? Vad ska man göra när barnen påverkas i skolan och så vidare och så vidare…

    • Tack Samuel. Bra förslag. Det kan vi absolut ta upp. Världen är galen, snart får man flytta in på dårhus för att kunna umgås med friska människor. Men innan dess finns en hel del annat konstruktivt man kan göra, och det ska vi absolut ta upp.

  • Tack för ytterligare ett mycket intressant avsnitt.

    Blir det något Freedomfest i Sverige i år? Och om det blir, när kan man förvänta sig att ni går ut med ett datum? Skulle vara tråkigt om man hinner planera in något annat just den dagen.

    Blev för övrigt påmind av SvD idag om att alla libertarianer inte är lika sympatiska som er… (Fråga inte mig varför Gudmundson inte kan skilja på libertarianism och nyliberalism eller varför han blandar in Centern i det hela.)
    http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014/03/06/homopar-ska-fa-forsvara-sitt-gras-med-vapen/

    Så nu undrar jag vad er åsikt om libertarianska politiska partier är? För som jag förstått det så röstar ingen av er. Dessa partier (och även andra libertarianska organisationer) verkar ha en förkärlek till att marknadsföra sig med knark, sexuell frihet och fri invandring, vilket jag gissar inte hör till era hjärtefrågor.

    • Mig veterligen finns inga libertarianska partier, särskilt inte i Sverige. Det finns ”liberaler” med olika färg och läggning, men på det hela är vi hittills föga imponerade av svenska liberala rörelser. För vår smak är det som du säger lite väl mycket fokus på t.ex sex-droger-rock’n’roll, rättvisor, välfärd och subventionerad invandring. Detta samtidigt som vi har högst reella och synnerligen allvarliga problem med ett mördande skattetryck, arbetslöshet, utarbetade fäder, mödrar, institutionaliserade, indoktrinerade barn, ett system som slår sönder familjer, ett övervakningssamhälle utan motstycke, havererad sjukvård, åldringsvård, skola, ett debattklimat genomsyrat av hat och politisk korrekthet. Se där några frågor för ett libertarianskt parti att jobba med.

      Ärligt talat vet jag inte hur man på politisk väg får inflytande med frihetliga idéer i Sverige. Jag känner den som startade upp och driver http://libertasutah.org. De har på senaste tid fått förvånande stort genomslag i delstatspolitiken i Utah. De följer varje ny motion/proposition genom lagstiftningsprocessen, märker dem dem alla som antingen SUPPORTED eller OPPOSED ur ett frihetsperspektiv. Dessutom agerar de lobbyorgan och bereder egna lagförslag för att öka friheten. Framgångsreceptet är personliga kontakter, telefonsamtal och att hitta en politiker som ”sponsrar” varje lagförslag genom hela processen till dess den antas eller avslås. De har t.ex drivit förslag för att hindra polisen från att få scanna av folks mobiler, som tvingar polisen att rapportera mer när de gör tillslag, drivit på för skatteåterbetalning för hemskolande familjer (avslogs), byggt motstånd mot ”common core” (ett försök att centralisera skolsystemet som i Sverige). Det tycks fungera för dem då amerikansk politik är mer baserad på personval. Man vet vem man ska ringa och skriva till. En svårighet med att kopiera receptet till Sverige är att i Sverige är det partier som regerar, medan personerna bakom är tämligen anonyma. Utan att ha läst boken så är titeln ”Knapptryckarkompaniet” därvidlag slående. Vem ska man ringa i Sverige? Vem är ”min representant”?

      Jag är personligen alltför allergisk mot politik och för mentalt svag för att driva frihetsfrågor som lobbyist. Men om någon kan lista ut hur man kan hacka sig in i den svenska maskinen och påverka den, och som är intresserad att jobba på det sättet så vore det naturligtvis bra. Kanske kan man göra som stureplanscentern och infiltrera ett marginaliserat parti och använda det som plattform? Kanske kan man komma åt individerna bakom partimössorna på något sätt? Har du idéer så är det bara att sätta igång.

  • Det stör mig mycket att många amerikanska libertarianer verkar se fiendens fiender som vänner angående Ukraina.

  • Tack för ett bra avsnitt!

    För alla som vill hoppa över tramset i början så kommer snacket om konjunkturcykelteorin igång ca 37 min in i avsnittet.

    Har en fråga som jag hoppas att ni kan svara på. Jag tror att jag förstår beskrivningen av hur den österrikiska skolan ser på konjunkturcykeln, där slutsatsen är att alla är bankerna i nuvarande form orsakar detta. Men för att hävda att det sysslar med med bedrägeri, dvs fel, så måste man ju lägga till det libertarianska perspektivet. Så jag undrar var man hittar det tillfälle (text, paragraf, avtal etc) där kunden luras? För man kan ju tänka sig en bank som informerar sina insättare om att merparten av pengarna kommer lånas ut och att endast en bråkdel kommer finnas tillgänglig för uttag i varje given stund – och jag ser inget fel i det. Det är ju valfritt att välja en sådan bank. En annan bank kanske garanterar att inga pengar lånas ut, och man kan ju välja den istället om man vill. Så om det inte framgår någonstans om alla pengarna kommer finns på banken (100% reserver) eller om delar kommer lånas ut (FRB) så är det ju tveksamt om man kan hävda att det inte är legitimt. Endast en bank som lovar A men gör B kan ju anklagas för att vara orättfärdig. Alltså, hur kommer ni fram till att bankerna sysslar med bedrägeri?

    • Som jag ser det ligger det omoraliska i att enbart vissa individer har licens på att skapa pengar ur tomma intet. Staten (som är köpt av bankmaffian) inför licenser som de delar ut till bankerna och sedan kriminaliserar staten alla andra i samhället som också vill skapa valuta.

      Skapar någon annan person valuta kidnappar staten den personen och plockar bort den från samhället.

      • På vilket sätt regleras detta? Vad jag förstått så kan inte alla bli deltagare i RIX hur som helst, men du menar att det även är förbjudet starta en egen valuta? Vad hindrar mig från att börja trycka upp papper imorgon och ge ut det som en egen valuta? Bara nyfiken.

      • Det finns mig veterligen inga hinder för att starta upp en egen valuta. Men du kommer få problem av staten när du vill växla den valutan till statens pengar, vilket kommer behövas för att kunna göra affärer med somliga leverantörer och kunder, samt för att betala tribut till staten. Ett annat problem är att du inte kommer kunna använda statens rättstjänster för att verkställa kontrakt skrivna i din valuta – men det är nog ett mindre allvarligt problem.

        Banker har licens på att skapa egna varianter av statliga pengar, som inte dras med dessa växlingssvårigheter eftersom de är oskiljbara från statliga SEK. Detta privilegium får ingen annan.

        Det är helt klart så att statligt organiserad FRB är ”lagligt”, precis som det är lagligt med skatt, krig, socialens kidnappning av barn, inlåsning av växtodlare etc. En intressantare fråga är om det har allvarliga bieffekter och om det kan anses moraliskt att i hemlighet stjäla köpkraft från undersåtarna.

    • Dumstruten är ju nödvändig för att man ska kunna smälta och processa det som kommer efter, ungefär på samma sätt som det sägs vara bra för matsmältningen att börja med sallad eller frukt innan man ger sig på den stora köttbiten.

  • tomocejal : Det är faktiskt en intressant fråga hur juridiken ser ut – jag skall rota i mina bankpapper och se vad som står om insättningar. Jag MISSTÄNKER dock att det står ingenting alls förutom en referens till den statliga insättningsgarantin och något i stil med att ”du kan alltid få tillbaka dina pengar”.

    Problemet är att med insättnings-garanti får man aldrig uttags-anstormningar och alla tror att systemet är ”tryggt”. Därtill gör konstruktionen med en centralbank att den som inte ägnar sig åt FRB har konsekvent nackdel finansiellt mot banker som gör det.

    Skulle man ta bort centralbanken och insättnings-garantin ser jag inget problem med FRB, så länge som bankerna upplyser om det. Under rådande regim ser jag dock problem med det ÄVEN om bankerna upplyser om det, just för att centralbank och insättningsgaranti artificellt skyddar FRB-banker.

    Hoppas det duger som svar 🙂

    • Lägg till att bankerna även skyddar sig mot uttagsanstormning genom att begränsa kontanthantering, spärr mot direktuttag av belopp över ett visst värde och att du endast kan ta ut 15.000 kr under en period av fyra dagar i en bankomat.

      Dessutom kan vi undra om det verkligen finns någon teckning för insättningsgarantin? När ska den användas? Den lär bli aktuell i en period av kraftig nedgång i ekonomin, kanske inte en krasch men något i den stilen. Vad händer då? Förmodligen en kraftig inflation som gör att insättningsgarantin ger tillbaka ett reellt värde på dina pengar på kanske 50% eller mindre i sämsta fall eller kanske 80% i bästa fall.

      Folk som är kloka och sparar pengar vid låg ränta på sina bostadslån för att kompensera vid högre ränta kommer att få se sina sparpengar mer eller mindre utraderade genom högre inflation och stigande räntor.

      Klokt tänkande vore att inte köpa varken bostadsrätt eller hus om man inte klarar av minst 10% ränta på lånen. Klarar man inte av högre ränta än 5% då lever man på ett klippstup. Det sägs att minst en miljon svenskar lever vid kanten på det stupet.

    • Vi antar att det inte framgår hur insatta pengar kommer behandlas, då är det ju som sagt inget bedrägligt med FRB i sig.

      Jag förstår hur insättningsgarantin snedvrider konkurrensen, men om den är orättfärdig beror väl på hur den är konstruerad? Enligt wikipedia så finansieras den genom en avgift som banker och andra berörda institut får betala. Man kan väl tänka sig ett frivilligt banksystem där anslutna banker får betala detta genom en slags medlemsavgift – ser inget fel i det så länge man inte måste vara med i systemet.

      Du säger också att centralbanker är ett problem i sig. Men även detta skulle väl kunna vara helt okej på en fri marknad, så länge som det finns korrekt information tillgänglig? Att de flesta sedan inte har tagit reda på hur det ligger till är ju ett väldigt dåligt motargument. I ett fritt samhälle kan man ju välja vilken valuta man vill använda – antingen ett med eller utan centralbank, kanske även andra banksystem.

      Får en känsla av att problemet snarare ligger i att staten kräver in skatter i SEK och därmed tvingar folk att använda den valutan.

  • För övrigt har vi sannolikt identifierat det tekniska problemet som gjorde så att jag lät som insidan på en sillburk, men det är lite för pinsamt för att vi skall avslöja det. Förhoppningsvis blir ljudet på nästa inspelning ordentligt mycket bättre.

  • Tack för en utmärkt utsändning! Underhållande, mkt intressant och informativt; bra jobbat!
    Ang framtida ämnen; noterar intressanta revisionister av Andra Världskriget som publiceras på mises.org, ex Denson och Higgs, kanske ngt att diskutera över?
    Tack igen.

    • Hohoho, andra världskriget finns det mycket intressant att säga om. Stort ämne dock, och kräver att man är påläst. Så fort vi har tid för lite djupdykningar i litteraturen skall vi säkert kunna skaka fram något. Om herrn har några bok-rekommendationer på området uppskattas det.

      • Har tyvärr inte forskat närmare i alternativa perspektiv gällande Andra Världskriget, men har själv funderat mkt kring gåtan hur den ”fria världen” kunde alliera sig med ärkefienden Sovjetunionen och öht uppkomsten av en internationell konflikt av den magnitud som skedde, och finner till min glädje att Mises även erbjuder material i denna fråga (liksom i övriga frågor kring ekonomi, rätt, moral/etik etc).
        ”The gang of four” ex : /media/8169/The-Gang-of-Four-Hitler-Stalin-Roosevelt-and-Churchill-and-the-Destruction-of-Europe
        Strålande!

  • Jätteroligt att ni tog upp det här med ful konst. Visst måste det vara så att den inte kan ha perverterats på det där viset utan artificiell hjälp. Jag förstår inte varför inga partier förespråkar ett strypande av alla bidrag till konstprojekt, presstöd, intresseorganisationer och annat. Folk borde väl själva få bestämma vad de vill finansiera med sina pengar. Kanske beror det lite på att om de ger sig på exempelvis presstödet, så kommer de att utsättas för karaktärsmord 10 gånger om av desperata journalister?

    Det vore förresten roligt om ni lite allmänt tog upp det här med klyftan mellan politiker och väljare. Jag minns en gammal SOM-rapport som visade på stora skillnader i åsikter mellan politiker och s.k. vanligt folk, och härom dagen diskuterades den så kallade ”åsiktskorridoren” i SVT:s intellektuella flaggskepp Debatt.

    Min tes är att många politiker varit engagerade sedan tonåren i partiernas ungdomsförbund. Där får de sin världsbild bekräftad och förstärkt varje dag av likasinnade. Till detta kommer att de i ganska många fall knappt haft något riktigt arbete utanför politiken. Det är detta som gör att de har så märklig verklighetsuppfattning och en sådan bristande förståelse för andras verklighet.
    Det kanske bästa exemplet på detta tycker jag är när invandringen diskuteras, och politiker anklagar motståndare till skattefinansierad invandring för rasism. De har så svårt att begripa att man kan motsätta sig något sådant, att det inte kan finnas några andra förklaringar till invandringsmotståndet än ”hat” mot människor av annan hudfärg eller härkomst.
    Ett annat bra exempel på sådant som skiljer politikers uppfattningar från vanliga människors är deras stöd för galna krigsäventyr i fjärran länder. Det krävs en politiker för att stödja sådana upptåg.

    Tack för ett jättebra program!

  • Tack för ännu ett grymt avsnitt!
    Som ekonomistuderande kan jag bara instämma i hur tarvlig den keynesianska teorin är, vilket naturligtvis är den som lärs ut till alla. Har för mig att vi läste 15hp makroekonomi, och inte en föreläsning gick åt till att upplysa om alternativa ekonomiska teorier…

    Skulle förövrigt vilja veta vad den lilla musiksnutten som spelas i början av avsnittet heter 🙂

  • Klaus, det råkar inte vara så att mannen du pratade om har publicerat någonting om sina analyser av korrelationen mellan inflation och urspårad civilisation med ful konst och allmän dekadens? Det skulle vara väldigt intressant att höra mer om kopplingen med just konsten, om något så tycker jag att inflation snarare borde öka produktionen av konst som folk faktiskt vill köpa, åtminstone som investeringar (vilket såklart kan utvecklas till en egen bubbla).

    • Hans undersökningar var mer av personligt intresse. Vi vet ju att inflation producerar mer av saker som folk *egentligen* inte vill ha, men ändå köper för det ”går upp i pris”. Det är svårt att förutsäga var bubblorna uppstår. Men på 80-talet hade vi en just en sådan konstbubbla som uppstod pga inflation i kombination med vissa skatteregler för konst. Då räckte det i princip med att kunna svinga en pensel för att bli ”konstnär”. En av mina tidigare arbetsgivare ”investerade” mycket i 80-tals konst då det begav sig. På alla väggar på kontoret hänger än idag all denna anskrämliga ”konst” gjord av lycksökande klåpare som köptes in för stora pengar med förhoppningen att en ännu större dåre sedan skulle vilja köpa dem ännu dyrare. När bubblan sprack förvandlades lagret av spekulativa objekt till ett monument över dårskapen.

      • @ Klaus

        Ingenting är entydigt i ekonomin. Detta säger själva förhållandet mellan utbud och efterfrågan. Vi har en köpare och en säljare. Vi har en långivare och en låntagare.

        En kreditexpansion skapar nya pengar medelst skulder. Men pengar finansierar något, betalas tillbaka och kan göra nya varv för att finansiera real ekonomisk verksamhet.

        Folk vill visst ha det som går upp i pris. Det är svårt att avgöra vad som rör sig i andra människors huvuden. Vi kan inte riktigt veta om någon ränker sälja huset han köper för att tjäna pengar eller verkligen bo där.

        Att det finns pengar i konstbranschen kan reta folk och de kommer sällan levande konstnärer till del. Det rör sig om ett fåtal. Men pengarna i branschen gör folk rädda om verken. Dessa förlorar ju i värde om målarduken förstörts av att ställas mot ett vasst föremål eller hänga för varmt eller fuktigt.

        Om folk tänker på att bibehålla värdet och helst höja det kommer en tavla kunna uppskattas av flera generationer och blir den riktigt uppskattad av marknaden kanske någon till slut vill donera den till ett museum. Det ger social prestige.

        Social prestige är en sida av saken då vi betraktar konsthistorien. Vi kan inte undvara den. Den är lika viktig som hantverket för att vi ska få konst som inte bara visas för en mindre krets.

        Att alla inte gillar abstrakt konst betyder ingenting. Det visar snarare att en dag svänger pendeln tillbaka.Förändras folks preferenser kommer det vara andra tavlor på kontoren. Det är en del av en fri marknad och något vi bör slå vakt om.

  • Tycker det är väldigt intressant det här med att man ändrar språket, som med konkurs till skuldjustering. Det måste ju finnas massvis att prata om kring detta… är det nån som har nåt tips på hur man kan fördjupa sig lite i detta? Kanske en kommande podcast?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *