Ryanair

RyanairRyanair är flygbolaget som alla älskar att hata (om vi får tro media). Läs gärna vad vi har skrivit om Ryanair tidigare. Trots detta går det fantastiskt bra för Ryanair, hur kommer det sig? För det första är Ryanairs VD O’Leary en fantastisk entreprenör och förebild för unga människor. Se speciellt hans tal på EU Innovation Convention 2011. För de andra levererar de flygresor billigt vilket är populärt och vi kan enklare flyga kors och tvärs vilket även når nya målgrupper som studenter och låginkomstagare.

Det senaste kapitlet i sagan Ryanair handlar om deras kalender som de har gjort varje år sedan 2008 där de skänker alla pengar till välgörenhet. Sedan 2008 har de samlat in 600 000 Euro och årets intäkt på 100 000 Euro gick till Teenage Cancer Trust. Varje år släpper Ryanair även en video som handlar om hur de gör kalendern.

Expressen har ondgjort sig över denna hemska gärning nyligen. Förutom det gamla vanliga moraliserandet där vi får lära oss att Irland ligger flera hundra år efter oss i jämställdhetsarbete och att Ryanair beskriver kvinnor som ”Madonnahoror” så finns även en ilska över att folk trots alla hatkampanjer mot Ryanair fortsätter att välja Ryanair när de flyger. Det är frivilligt att stödja och flyga med Ryanair och allt fler väljer att göra detta. Som Expressen själva konstaterar så har de ett bra koncept genom att vara billiga och provokativa och det fungerar tydligen så de fortsätter med det. Medias hatkampanjer verkar inte ha haft någon större effekt, snarare tvärtom. Den fria marknaden är underbar, konsumenterna kan rösta med fötterna.

Du kan köpa ditt exemplar av kalendern på Ryanair flyg, www.ryanair.com eller på www.teenagecancertrust.org.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *