Skit i hemskolningsförbudet och sprid kunskapen vidare

Vissa kommer till insikt av sig själva genom vad kan tänkas vara en ovanligt hög förmåga att stå emot indoktrinering och att tänka kritiskt.

Men många barns kritiska tänkande och reflekterande överlever inte den statliga skolgången.

Det kanske inte är så konstigt då huvudmålet med obligatorisk skolgång, ända sedan den började för några hundra år sedan nere på kontinenten, har varit att stärka maktstrukturen genom att forma lydiga medborgare.

Lydiga medborgare som villigt offrar inte bara större delen av sin inkomst för gud/konungen/nationalstaten/demokratin utan till och med offrar sitt liv i händelse av krig.

Idag är hemskolning förbjudet i Sverige, och är du inte villig att gå i politisk exil till t.ex. Åland och ändå trotsar statens förbud kan du i bästa fall räkna med dyra böter och i värsta fall statlig kidnappning av dina barn.

Men hemskolningsförbud betyder inte att du inte får sprida kunskap vidare till dina barn, det betyder bara att staten har rätt till dina barn under dagens första åtta timmar.

Det är inte olikt ett begrepp som det talats om i århundraden, Primae Noctis, som sägs ha gett den brittiska adeln rätt att gå till sängs med alla nygifta kvinnor innan det nygifta paret själva fick utöva sin rätt.

Den obligatoriska skolplikten tillsammans med hemskolningsförbudet är en besudling av barnens intellektuella oskuld, ja, till och med en ren våldtäkt.

Men det är inte kört för dina barn för det.

Barn sover en del, och leker en del, och kanske idrottar, och du kan ha fullt upp med jobbet eller annat, men du har ändå ett par timmar per dag där du kan lära barnen riktig kunskap.

Till exempel, tre saker du kan prata om med dina barn runt middagsbordet är:

  1. Våldets natur. Är det någonsin rätt att använda våld mot din granne eller din kompis? Ens om det är för en ”god sak” eller ”samhällets bästa”? Sjävklart inte, och om dina barn själva kan komma till den insikten kommer de också se staten för vad den är.
  2. Det viktiga i att ställa frågor, än hur obekväma eller ”löjliga” de kan vara.
  3. Det viktiga i att hitta egna svar och se bortom de givna svaren på frågorna. Att en politiker säger att staten behövs för att bygga vägar och fängsla brottslingar för att ”vem ska annars göra det?” är till ytan ett vettigt svar, men tar man det ett steg längre så är det givetvis inte ett svar som håller. Att bankerna får skapa pengar ur luft för att företag och ekonomin ska kunna växa och ”frodas” är också det ett svar som inte håller kritisk granskning.

Om du vill att dina barn ska växa upp och formas av staten till mediokra löne- och skatteslavar utan någon större självinsikt eller förmåga till kritiskt tänkande, låt då barnen gå i skolan och ”utbildas” av staten.

Men om du däremot vill att dina barn ska växa upp och nå sin fulla potential här på jorden, och bli tänkande och kritiska individer som för mänskligheten framåt, då är det din skyldighet att hjälpa dom på kunskapens väg, om det så är att prata om våldets natur runt middagsbordet.

Du kan börja redan ikväll med högläsning av Jonatan Godtrogens underbara äventyr.

26 kommentarer till ”Skit i hemskolningsförbudet och sprid kunskapen vidare

  • Helt rätt. Men som ålänning vill jag ändå gärna uppmuntra liberaler att gå i exil till Åland. Vi skulle inte ta skada av flera sådana.

  • Som om åtta timmars stillasittande i dåligt ventilerade lokaler och åtta timmars lyssnande på ”pedagoger” vars undervisning består i att hälla vatten ur en bottenlös flaska samtidigt som de intalar dig att det är vin som de häller upp till dig, inte skulle vara nog för att krossa alla illusioner om frihet.

  • Väl skrivet.
    Som ni alla vet är det viktigt att förstå skillnaden mellan positiva och negativa rättigheter.
    Jag har varit väldigt noga med att förklara för mina barn att positiva rättigheter så gott som alltid sker på någon annans bekostnad.
    Det finns en bok som heter sluta skolan författaren är Lennart Mogren :
    http://slutaskolan.nu
    En i mitt tycke läsvärd bok,

  • Barnen i statsskolan lär sig att planeten jorden är cirka 4,7 miljarder år gammal.Oj vad hemskt.
    Barnen hemma hos religösa sekten föräldrarna lär sig att jorden är 6000 år gammal.Oj vad bra.

    • Spelar det egentligen någon roll? Jag trodde religionen var totalt överspelad när det gäller hemskolning eller inte. Hur många Jehovas vittnen sitter det i våra fängelser. Som bevis kan jag således påstå att de som tror på att jorden bara är 6.000 år gammal är mindre brottsbenägna än de som påstår att jorden är 4,7 miljarder år gammal.

    • @Sven

      Har du inget bättre att komma med som argument till de statliga uppfostringsinstitutionernas försvar? För min del så är de som ställer sig bakom statens hot om kidnappning om inte barnen sätts i dessa institutioner betydligt värre än om någon lär sina barn att det står i bibeln att jorden är 6000 år.

      De är nämligen båda indoktrinerade typer men den ene är genomsyrad av ett våldsbejakande och det är inte den religiöse jag syftar på i detta fall.

    • @sven
      Och det tog fem minuter att lära ut. Vad sker de övriga 12 åren? Ärligt talat, att lära ett barn läsa och räkna tar inte mer än tre år. Och inte ens det lyckas skolan med på 9-12 år?!?!?!
      Vad är skolan till för? Egentligen? Vad sysslar de med? Har du umgåtts någonting med någon lärare på en lärarhögskola? Det är som att läsa en science fiction bok?

  • Ja Sven, den statliga skolan är bra på att banka in relativt meningslösa siffror, datum, och namn på historiska personer. Särskilt de siffror, datum, och namn som stärker statens bild av verkligheten.

    Men när det gäller indoktrinering, dvs. oförmågan att lära ut riktig kunskap och kritiskt tänkande så är det ingen skillnad mellan den statliga sekten som lär ut sin demokratiska religion och vissa religiösa föräldrarna som lär ut sin religion.

    Eller ja, en skillnad finns ju. I många av världens religioner är kärlek till din nästa en grundpelare. Att inte döda. Att inte stjäla. Att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

    Staten däremot lär ut en ren våldsreligion. Att stjäla från din granne. Att fängsla eller döda din granne om han inte ”gör rätt för sig”. Och så vidare.

  • Väldigt bra artikel. Jag hoppas denna revolution ger yngre ett starkare förtroende att lära sina barn läsa, skriva och räkna innan det tas upp i klassen. Och att tänka rent. Det är en hel del social störning i dessa miljöer och jag tror det hjälper om man kommer in springande.

    Det är lite lustigt, jag har letat sedan jag var runt 23-25 år efter ett ställe där jag skulle kunna tänka mig att ha barn växa upp. Jag visste inte att man kunde hemskola fram till 2010. Det hade varit en möjlighet. Jag utgick ifrån att skolan var tvingande.

    Mycket av statens vulgäritet kan man leva med. Låg profil och skaffa sig förmågan att nypa till när det behövs. Inte äga något som registreras eller har ett värde, lagerförning etc.
    Men att dom tar barnen gisslan…

  • Hmm det där slutade på en låg ton. Dina artiklar är bra och har ett pragmatiskt livfullt perspektiv. Störtsköna att läsa :-).

  • Inte undra på att ni inte är flera här.Ni framställer upplysta människor i demokratiska samhällen som idioter.
    Som jag har skrivet tidigare.Res till Afghanistan eller Somalia där kan ni uppleva statslösa religösa paradis.

    • @Sven
      Se skillnad på områden utan statlig överhet och samhällen som rasat samman. Det är inte riktigt samma sak bara för att etatisterna tror att det är en naturlig följd av ett statslöst samhälle. För övrigt har människor i alla tider tyckt att just de är upplysta och andra är konstiga.

      Just de länder du nämner är ur våldshänsyn mer lik demokratin än det anarkokapitalistiska icke vålds samhället då de precis som du och de demokratiska länderna försöker använda våld och hot för att få igenom det de vill. Övergreppen är vardag och mer eller mindre normaliserade. Att det tar sig olika uttryck är det inget tvivel om likväl är det så.

    • Om jag inte har helt fel så har Somalia en regering, så stat finns det där. Gör de nu inte samma misstag som västvärlden med välfärdsamhälle där ingen behöver ta något ansvar, så kommer Somalia bli ett ekonomiskt framtidsland, som svenskar förmodligen kommer att vara avundsjuka på, om de kommer att har råd att turista där.

      • Kanske är det ett pedagogiskt misstag att fokusera på staten som ond i sig själv. Att staten är ond har inte att göra med att den är just stat, utan att den bygger på tvång och bjärt bryter mot icke-aggresionsprincipen. Den är alltså bara ett exempel på saker som är dåliga.

        Att säga att man borde flytta till Somalia istället är som att säga att den som är emot våldtäkt i ett sammanhang där det finns våldtäktsmän som hotar folk till livet vill att våldtäktsmännen ska döda folk istället eftersom de har fråntagits rätten att våldta.

        Det är antingen oärligt, nonchalant, eller bara okunskap. Inget av dessa hör hemma i en seriös debatt.

    • Sådana uttalandet äcklar mig rent ut sagt. Precis som om föräldrar väljer att sätta produktionsapparater till världen åt staten.

      Dilemmat synes då var att statens ideologi växlar med regering men öronmärks produktionsapparaten för någon ideologi eller inte?

      Å andra sidan är den växlande ideologin inte mer än en lätt ändring i riktningen på en försumbar sommarbris.

      Tänker jag efter lite anser en del människor i Sverige att folk som flyttar från Sverige är skatteförrädare.

  • Det förefaller pågå en allmänt folkhemskonservativ trend just nu. Min favoritsosse Stig Björn Ljunggren skrev härförleden apropå just friskolning och hemskolning:

    ”Det är rätt intressant att DN-artikeln inte innehåller en enda formulering som antyder att författaren tillskriver enskilda människor någon rättighet att själva gestalta sina liv. Tvärtom. Skolan är till för staten och det allmänna bästa, då får de enskilda foga sig, något de själva (eller deras avkomma) kommer att tjäna på.

    Artikeln är kyligt analytisk och krattar manegen för ett gradvis påbörja en återkollektivisering. Det ligger i tiden. Vi kan se rörelserna i terrängen. Snaran börjar dras åt igen. Det gemensamma projektet ska återupprättas.

    Och ska ett nytt samhälle byggas, en ny människa (åter)skapas, är det barnen vi börjar med.”

    http://www.ljunggren.com/?p=1345

    Betydelsen av vad man får inpräntat i sig under de mest formativa barnaåren i skolan kan inte underskattas. Kommer t.ex. tänka på hur amerikanske presidenten Teddy Roosevelt för drygt 100 år sedan höll ett berömt tal till det årliga kvinnokonventet för American Motherhood, där han menade att kvinnans främsta roll var att:

    “breed and have male children who would then die for the cause of the country; they’re in other words breeding material for people whose job is it to grow up and die in the military for the greatness of the country.”

    Och alla kvinnorna i den månghövdade publiken reste sig upp och applåderade entusiastiskt.

    http://www.dancarlin.com//disp.php/hharchive/Show-49—The-American-Peril/%20Spanish-American-Philippine-Insurrection

    I det fallet kan väl de statliga indoktrineringscentrerna sägas ha varit framgångsrika?

    • Jag har sett den tidigare och grabben träffar verkligen rakt i prick. Undrar om sossar, vänster och Björklund någon gång har frågat barn vad de vill?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *