Centralisering pågår

Birger Jarl och kung Gustav Erikssons dröm att koncentrera makten över folket till Stockholm fortgår med ofötruten styrka.

Här några av de senaste exemplen.

Nu slås Sveriges polis­myndigheter ihop till en enda

 Under andra halvan nästa år kommer medarbetarna på dagens polismyndigheter att få erbjudande om anställning på den nya polismyndigheten. Den nya myndigheten kommer därefter att ta över de nuvarande 21 polismyndigheternas arbetsuppgifter från och med 1 januari 2015.

Obligatorisk förskola på förslag

En nationell funktion för barn och ungdomars utveckling bör också byggas upp. Där ska olika instanser som till exempel vård, skola och socialtjänst samordnas. Barn och ungas utveckling ska kartläggas och utvärderas gemensamt. ESO vill även införa en centraliserad insamling av dokumentation från barnavårdscentraler.

En så omfattande kartläggning kan skapa problem med den personliga integriteten, men ESO anser ändå att behoven är så stora att det är motiverat att genomföra.

Detaljerna och de uttalade anledningarna är oväsentliga och på sikt betydelselösa. Maktkoncentration inom våldsmonopolet leder alltid till exploderande kostnader, imploderande kvalité och övergrepp på individen. Även om det är ”för barnens bästa”.

Inlägget postades i Blogg. Skapa ett bokmärke för länken.

14 kommentarer till ”Centralisering pågår

  • Tja, när det gäller polisen, kan det bli sämre? Ju fler poliser, desto sämre tycks det åtminstone.

    Där jag bor, en liten stad i Bergslagen, har vi ett jättestort polishus i 4 våningar. Den är stängd på kvälls- och helgtid. Så då ska polisen rycka ut med 40 minuters enkel resväg från grannstaden. Det finns knappt någon verksamhet kvar för att ens ge simpel service. Och vi boende får göra detsamma, fast omvänd riktning som polisen på helger, för att förnya passet.

    Hur kan det ha gått så fel för dem (polisen)? Jag vet inte, men gissar att en del av problemet sitter i att på 70-talet kunde vilken kork som bli polis och det är de som varit chefer länge nu. Polisen borde väl snarare kommunaliseras, som ”lösning” här och nu?!

    Förslag till obligatorisk förskola, borde det vara skottpengar på förslagsställarna…

  • Det blev dyrare och sömre när de decentraliserades och det blir dyrare och sämre när de nu centraliseras. Det är själva vändandet som gör det dyrare och sämre oavsett hur de vänder sig.

    Tålis
    Offentlig sektor spenderar drygt 50% av BNP. Polisen spenderar 0.5%, det är 1/100.
    Om en entreprenör ser ökat behov av resurser inom ett område, kanske för att det går oväntat bra, kanske för att det är oväntat problematiskt och måste lösas, så omfördelar denne resurser dit. Staten funkar inte så. Brottsligheten har allvarligt förvärrats, men polisens budget räknas automatiskt upp i samma takt som alla andra myndigheter. Beslut fattas inte. Det bara får förbli som det blivit. Rättsväsendet lider av grotesk resursbrist. (Förutom problemen med straffskalan och mångsyssleriet med allting utöver brott). Antalet poliser har inte ökat med mer än nån promille per år över befolkningsökning eller BNP eller antal anmälda brott. Det är en propagandaökning.

    Googla förresten ”polisens storsatsar” och bläddra genom några sidor i sökresultaten. Det är rätt tragikomiskt hur de ’prioriterar’, på allt från Hälsingland och bröllopet till gängkriminalitet och bluffakturor!
    Har du som barn lekt ”Ett skepp kommer lastat…”? Det gör i alla fall polisen och leken går ut på att man måste säga ”storsatsa”, det är som jeopary.

  • Tja Egensinnig, är det så att polisens numerär inte ökat? Jag är för lat att försöka motbevisa dig. Kanske borde jag prata mer med en av mina grannar, som är polis? Till grannstaden åker han för att åka tillbaka när buset gått loss?

    Jag råkar dessutom ha en släkting som var polis, numera död. Han (snut på 50 till 70-talet) påstod att han gillande inte utvecklingen hos polisen redan då. Vad vet jag? Inget annat än att de är oduglingar, annat än att sätta dit misstag alla kan göra…

  • Finns t.o.m. en wikipedia-sida för det där med antalet poliser per invånare i olika länder:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_police_officers

    Sverige ligger på 101:a plats av 130 länder. (Många småländer toppar förstås). Av ”västerländska” länder ligger bara Finland (och Japan) lägre. Danmark har 20% fler, Tyskland 50% fler, Frankrike 75% fler o.s.v.

    Sverige är världsberömt för sitt underdimensionerade och hårt överbelastade rättsväsende. Det är det som avgör urvalet av vilka invandrare som väljer att komma hit…

  • Jamen Egensinnig, det finns ju andra än polisen. Har inte Sverige fler väktare än alla andra?

    Snyltarinvandrarna söker sig till Sverige för de sanslösa bidragen, före i kön till bostäder och sjukvård. De kriminella söker till Sverige av samma skäl som ovanstående, plus bonus med ny identitet och att lätt fortsätta begå brott och löjliga straff om de i sällsynta fall åker dit!

  • Glömde lägga till DO (antisvensk lag), här kan man dessutom berika sig på (lagligt påhittad) föda. Således få grova pengar på att göra ingenting… De torde ha jurister som råder dem till det; Skottpengar på sådana skulle ändra saken.

  • Min far var polis större delen av sitt liv. Han var med när den kommunala polisen förstatligades och senast vi träffades berättade han om tokerier redan från början.

    Det tragiska är att detta genomsyrar varje område som politikerna har tagit på sig ansvaret för. Försvaret kommer 2019 att kunna försvara EN plats under en vecka mot en begränsad fiende om vi betalar ytterligare 4,5 miljarder om året utöver de ca 40 vi redan betalar. Man undrar vad vi får för de 40 vi betalar idag om det tar sex år med ökad budget för att nå förmågan ovan.

    Vi betalar 250 000 per månad som en klass med 25 elever är i skolan. Du läste rätt en kvarts miljon/ månad.

    Sjukvården är på Kafka nivå osv.

  • Först var polisen kommunal. Sedan kom det bilar och bovarna började röras sig i olika kommuner. Därmed behövde även polisen bli rörlig på större ytor. Så 1967 blev polisen statlig och landet delades in i polisdistrikt.

    Som kuriosa på denna indelning så visade det sig att Tidaholm inte skulle få någon egen polis, men en socialdemokratisk riksdagsledamot från Tidaholm sade att han inte kunde åka hem till Tidaholm om det inte fanns polis där, så då slog man ihop två polisdistrikt i Norrland och delade upp ett anat så Tidaholm även blev ett eget polisdistrikt. Exempel på hur fåfänga och inte sunt förnuft styr i Riksdagen.

    I alla fall så ångrade sig vår första rikspolischef Carl Persson som låg bakom hela organiseringen av den statliga polisen. Det blev inte så bra. All lokalpolis tappade den lokala kännedomen om de lokala bovarna. Polisen hamnade i en bil och hade inte längre någon kontakt med invånarna.

    På den tiden vid hade fjärdingsmän och liknande så var det ofta någon betrodd person som fick den posten. Det skulle vara en rättskaffens människa.

    Idag har vi i princip en organiserad gängverksamhet i statlig tjänst. Första prio är att ta tillvara på gängets intressen.

    Det lustiga är att poliserna blir lite fler, får lite mer pengar, men de klarar upp färre brott, de blir sämre på att utreda. Förmodligen är det väl samma förfall inom polisen som hos alla våra myndigheter. Så räkna aldrig med att polisen blir bättre eller kommer att klara upp mer brott eller ens kommer att stoppa några brott i någon nämnvärd utsträckning.

    Det är väl som Roger Akelius sade om företag och demokrati. Polisen styrs demokratiskt och då blir det som det blir. Staten funkar som ett sjunkande skepp. Alla ser hålet där vattnet läcker in, men ingen lagar det för den som har den uppgiften är på semester.

    Om att ta hand om barnen från späd ålder för att hitta problem. Varför inte börja med att fixa det som redan finns, för det fungerar inte i dagsläget.

  • När statens rättsväsende inte levererar så investerar folk privat mer i väktare, lås, larm, försäkringar och i att undvika vissa saker. Säkerligen investeras flera gånger mer i sånt än vad staten lägger på rättsväsendet (1% av BNP för polis, domstolar, kriminal”vård”), så ju lägre skatt desto mer trygghet och säkerhet.

    Angående försvarsmålet 2019 så anser somliga att det inte kan uppnås. Den planerade personalen räcker inte till de planerade förbanden. ÖB har nyligen begärt en halv miljard extra för att få anställa 2000 till, men har fått avslag. Dessutom saknas vettigt luftvärn och flygbasering. Planen är inte att skapa ett invasionsförsvar ens för en plats, utan ett insats”försvar” för t.ex. Afghanistan (det är väl där den plats ligger som ÖB syftade på kan försvaras…)

    Vart försvarets pengar, ca 1.1% av BNP, tar vägen? Dels har de haft anställningsavtal som inte kunnat sägas upp eller som har höga och långa avgångsvederlag. Det är groteskt att vi har 900 överstelöjtnanter idag! Dels är statlig upphandling av materiel ineffektiv. Dels kostar insatsen i Afghanistan en hel del.

  • Lustigt att Sverige inte skulle ha ett bra luftförsvar när vi har satsat så mycket utveckling och pengar på det..

    Finland har kvar kanoner från 2:a Världskriget. Deras kommentar om dem. ”De fungerar fortfarande som de ska.”

  • Och exporten har inte heller lyckats. Ska ännu ett SAAB lägga ned snart?

    Mer än vi tror av utrustningen som producerar vårt välstånd är flera tiotals år gammal, som fartyg och en hel del maskiner på mindre företags industrigolv. Det är för att de varar så länge som de kallas ”kapital”. Inom det militära ännu mer så, om än det nog pågår ett trendskifte där. Fartyget som inledde gulfkriget med sina kanoner var från andra världskriget. Det är en gammal statlig tradition att inleda krig med kanoneld från slagskepp, det gjorde Tyskland i Danzig 1939 också t.ex. Officerare är så rituella, du vet, streck och stjärnor men inga hjärnor.

  • Inte för att jag tror på demokrati, men centraliseringen skadar faktiskt demokratin, då den koncentrerar makten till en liten elit.

    • För att ta ett exempel så innebär centraliseringen av makten i Stockholms kommun att röda stadsdelar styrs av ett blått stadshus. Det innebär att stadsdelsnämnden i dessa statsdelar inte representerar lokalbefolkningen, därav brister den representativa demokratin. Det sägs att beslut tas över lokalmedborgarnas huvuden, men ingen ifrågasätter systemet som möjliggör detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *