Skolverkets direktiv för adventsfirande

När vi närmar oss advent så låter Skolverkets generaldirektör idag i radio meddela att enligt skollagen får undervisningen inte innefatta trosbekännande inslag i och med att det råder skolplikt, och barn inte ska tvingas på en livsåskådning av skolan. Varför detta inte gäller tron på den demokratiska socialistiska välfärdsstaten förtäljer inte historien. Att det på något sätt skulle gå att genomföra en värdeneutral undervisning är inget annat än en myt, bara genom att säga att man är neutral så har man de facto tagit ställning. En skolundervisning där en demokratisk socialistisk välfärdsstat tas som något givet kan knappast heller kallas värdeneutral. Släpp skolan fri och låt tusen blommor blomma.

12 kommentarer till ”Skolverkets direktiv för adventsfirande

  • Om jag vore lärare skulle jag inte förstå följande: ”…enligt skollagen får undervisningen inte innefatta trosbekännande inslag i och med att det råder skolplikt…”.

    Det kanske skickas med en lista på exempel. Det blir lite svårt att undervisa i religion om man inte får upplysa om varje religions trosbekännelse eller ens delta i en sådan. Eller när blir det en trosbekännelse? Det är väl helt okej att delta vid en trosbekännelse. Ska inte en muslim få delta vid t.ex. en kristen konfirmation eller en kristen delta vid någon muslimsk motsvarighet, ur rena studiesyften?

    Kan inte varje elev få ha sin egen åsikt, t.ex. att bara säga att de inte vill delta?

  • Det var ungefär här generaldirektören blev lite svävande och sa något i stil med: ”ja det är här rektorn har det svåra arbetet att göra en gränsdragning”. Skolverket förstår svårigheten att göra gränsdragningen i praktiken men lägger detta ansvaret på rektorn. I programmet nämndes det t.ex. hurvida att tända ett ljus var en kristen handling. Ja ni förstår hur omöjligt detta blir i praktiken.

  • Rektorn i Ekshärad har förbjudit firande i kyrkan och säger bl.a. följande:

    ”Jag måste tolka skollagen och i kapitel 1, paragraf 6, står det att vi inte ska ha religiösa inslag. I den tolkningen tar jag att en gudstjänst är ett religiöst inslag.”

    Enligt den tolkningen så kan man väl inte ens har religionskunskap i skola och inte heller ha mat i skolan som är av religion påtvingat?

  • Sverige och den tredje hyklande vāgen är baserad på tro.
    Skolverket försök att likrikta skolan bygger på på iden att olika
    är fult och att skolverket sitter på någon slags facit på sanningen.
    Skolverket bygger på en fascistisk ide att en sk elit ska styra vanligt folks val i livet.

  • De kommer inte att konkretisera och ”lista” förbjudna saker. De kommer bara att använda diffusa glosor i allmänna uttalanden. Sen är osäkerheten total för bl.a. rektorer. Nån känner sig vid ett tillfälle pressad att anmäla, och då är det tingsrättens nämndemän som har myror i huvet.

    Jag hade en kursbok på högskolan som hette nåt i stil med ”Med osäkerheten som strategi” som beskrev hur organisationsledare framgångsrikt kan undvika beslutsfattande och ställningstagande. Framgångsrikt för demsjälva alltså, inte för organisationen! Liksom man i schack ibland kan göra ett meningslöst drag för att tvinga opponenten till ett beslut. Pratet mot kristna traditioner i skolan är bara kortsiktigt opportun flirt med massmedia. Det existerar ingen baktanke mer än bara det. Konsekvenserna i praktiken har aldrig övervägts. Den mediala världen fungerar på sitt sätt, den politiska på sitt, skolvärlden på sitt, rättsväsendet på sitt. De påverkar varandra men de är inte koordinerade på något avsiktligt sätt. Om det är något som styr så är det en diffus groupthink, känslan av att det förväntas av var och en att göra mer si än så.

    Jag är f.ö. ateist och ogillar att barn indoktrineras med vidskepelser. Men jag är själv konfirmerad och kunde ändå ta ställning själv sen. Jag oroar mig inte ett dugg för t.ex. skolavslutning i kyrkan. Det är en historisk relik som det kan vara insiktsfullt för barn att uppleva.

  • Själv har jag aldrig haft en skolavslutning i skolan så när jag i vuxen ålder fick höra talas om detta i och med diskussion om det, blev jag förvånad att vissa skolor hade avslutning i kyrkan.

    För mig känns det inte logiskt att ha det, men det spelar heller ingen roll för mig att så sker på många ställen. Jag är också ateist, fast jag kallar mig inte för det, eftersom det inte är någon form av ideologiskt ställningstagande. Det har har inte känts naturligt att ha någon tro och speciellt inte någon som säger vad jag ska tro på och hur jag ska göra det. Men för den skull har jag inte några som helst problem med att gå i kyrkan och känner mig inte det minsta påverkad och har aldrig gjort det i hela mitt liv.

    Därför känns det väldigt fånigt rent ut sagt att ens ha denna diskussion. Det hela är enkelt. De som inte vill delta säger nej och slipper delta. Undrar hur många timmar de har funderat på detta på Skolverket?

  • Göran skriver:
    Om jag vore lärare skulle jag inte förstå följande: ”…enligt skollagen får undervisningen inte innefatta trosbekännande inslag i och med att det råder skolplikt…”.

    Påminner mig om något jag lärde mig i Kina. Kommunistpamparna på alla nivåer gav så luddiga instruktioner att de aldrig kunde hållas ansvariga. Undersåtarna blev istället experter i att forsoka tolka de overordnades diktat men gjorde oftast ingenting. Det var inte helt lätt att driva foretag i det klimatet kan jag lova. Hursomhelst, det verkar som om Skolverket agerar som alla andra pampar – ge så luddiga instruktioner att de aldrig kunde hållas ansvariga.

  • Sista gången jag hade skolavslutning i kyrkan var nog 2005 när jag gick ut sexan. Kyrkor är vackra och det blev en bra och tydlig markering som sparkade igång sommarlovet på allvar och tillställningarna fortlöpte alltid utan inslag av religiös indoktrinering.

  • Är kyrkor vackra?
    Ekande kala stenbyggnader, ofta bemålade med bilder på döda människor, antingen på tortyrredskap som kors, eller med vingar på ryggen. Dessutom tar de där sparsamt besökta möteslokalerna upp värdefull tomtmark för många miljarder kronor mitt i centrala tätorter.

    Skolavslutning i kyrkor är idioti, men jag vill inte förbjuda idioter att vara sig själva, så låt gå. Och barnen tar som bekant inte åt sig mycket av såna meningslösa medeltidsritualer.

  • Skolverket gör en helt riktig bedömning. Skolan har att rätta sig efter demokratiskt fattade beslut och lagar. En av dessa lagar ska garantera våra barn att slippa konfessionella inslag i skolan. Avslutningarna är obligatoriska så elever kan inte säga nej. Dessutom ska avslutningarna vara för alla så argumentet att de som inte vill ska få slippa är mycket dåligt. Själv har jag ofantligt svårt att förstå varför det är så viktigt för vissa att religiösa inslag ska finnas i skolavslutningarna? Varför är det så bra att tvinga på barn religion ?

  • @Johnny, jag tror du missförstår mitt inlägg. Min poäng är att skolan måste släppas fri. Vi måste tillåta en uppsjö av olika skolor. Att det skulle gå att skapa en statlig värdeneutral skola är en omöjlighet. Eller menar du att dagens demokratisk socialistisk välfärdsstat skulle sakna konfessinella inslag? Snarare tillbeds den demokratiska socialistiska välfärdsstaten dagligen.

  • Det är det som är lustigt att folk reagerar så negativt på religiös hjärntvättning men tycker att det är helt okej med den demokratiska socialistiska välfärdshjärntvättningen och det oavsett om folk är socialister eller inte.

    Det går att ställa sig frågan om hur mycket arbetslöshet som skapas av att tro på en gud kontra att tro på demokratisk socialistisk välfärd?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *