Fler mediadumheter

Man kan inte annat än förfasas över nyhetsrapporteringen och de lögner som sprids som ”nyheter” av ”journalister”. Sitter med morgonkaffet och scrollar igenom SvD Näringsliv när jag får se den minst sagt skrämmande positiva rubriken Obama strider för konsumentskydd: Uppmanar republikaner att inte riva upp lag. Hur vinklat låter det inte som att den artikeln är?

Och det är den.

När man läser artikeln är det egentligen bara en hyllning av Obama baserad på halvsanningar och (får man förmoda) medvetet undanhållande av fakta. Artikeln har två poänger. Å ena sidan vill republikanerna tydligen riva upp en ”konsumentskyddslag” som ”redan” slagit ned på tre kreditkortsföretag för att ha agerat felaktigt gentemot kund. Och ”tyvärr”, säger Obama, vill republikanerna riva upp en sådan bra lag som bara är till godo. Jag har förstått att det är alldeles för mycket begärt att kräva att journalister reflekterar över vad de skriver och än mer att de ska föra något slags ekonomiskt resonemang kring dumheter, så det var väl väntat att journalisten anser det tillräckligt att påpeka att Obama – som är genomgod och helylle – förfasas över republikanernas kapitalistiska blodtörst.

Å andra sidan fortsätter artikeln om skattesänkningar:

Obamas regering överväger fler skattesänkningar för att höja arbetstagares nettolöner. … De är avsedda att ersätta den tillfälliga sänkning som upphör vid nyår och skulle kunna ge flera hundra dollar mer i plånboken per år, enligt källor som är insatta i regeringens funderingar.

Motivet för skattesänkningen ska vara att ekonomin behöver ytterligare stimulans.

Men det här är ju oerhört nära att vara ren lögn. Genom hela valkampanjen har Obama kritiserats för att han inte vill förlänga de skattesänkningar som GW Bush drev igenom. Det väntar alltså till följd av detta en rejäl skattehöjning för alla vid årsskiftet. Istället vill Obama låta de mindre bemedlade få behålla en del av skattesänkningen, medan ”miljardärer” (de som tjänar $200,000 eller mer per år) får ännu högre skatt.

Detta är uppenbarligen för SvD Näringsliv detsamma som ”skattesänkning”. Och man förlitar sig på Washington Post som källa – en tidning som är välkänt ”demokratisk” (dvs vinklad till fördel för demokratiska partiet – och inte så lite heller) och nyligen uttalat sitt fulla stöd för att återvälja Obama.

Till råga på allt skrivs den här smörjan av Erik Bergin, som är nyhetschef på SvD Näringsliv. Men det klart, rent formellt är det inte helt över linjen – det är inte rena lögner. Det är bara undanhållande av fakta – sådana fakta som är klart relevanta och som ändrar innehållet i artikeln. När politiker gör detta så riskerar de att åka dit och utsättas för drev; när journalister gör detta kallas det helt sonika för ”nyheter”.

7 kommentarer till ”Fler mediadumheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *