När marknaden tog över skolan

Lyckligtvis gör teknologi i händerna på privata aktörer att det blir allt svårare för statskramare att hitta på skäl till varför staten måste ha kvar sitt utbildningsmonopol. För några dagar sedan argumenterade den folkpartistiska politikern Lotta Edholm att skolplikten borde skärpas, och att barn måste utbildas i statligt godkända skolor. Ett hvuudskäl till detta är enligt henne att den svenska skolan lär ut ”demokratiska värden och mänskliga rättigheter”, och att föräldrar som vill hålla barnen hemma därmed har osunda värderingar.

Läs hela artikeln

Inlägget postades i Blogg. Skapa ett bokmärke för länken.

3 kommentarer till ”När marknaden tog över skolan

  • Eftersom staten helt irrationellt försvarar utbildningsmonopolet med näbbar och klor blir det allt mer uppenbart att det har mindre att göra med att barnen ska få kunskap än att de ska indoktrineras med korrekt världsuppfattning. Och det är precis det som Lotta Edholms förvirrade skrift avslöjar.

  • Förändring är statlighetens värsta fiende. Och utvecklingen inom digitalteknologin är förstås ett redskap för denna förändring nu. Ludwig von Mises beskriver ju de nödvändiga problem som statlighet står inför när det gäller att hantera förändring. Jag har haft nöjet att arbeta med offentlig sektor som kund. Mitt intryck är att chefer inom offentlig sektor snabbt ger upp eventuella föreställningar om att försöka göra det som är bra för samhället, eftersom de upptäcker att det inte ingår i deras arbetsbeskrivning eller att de har några medel för att försöka göra så. De får t.ex. inte ens bestämma vilka datorer eller skrivbord eller lokaler de ska ha. Sånt upphandlas i en formell ritual där de konkreta behoven går förlorade som faktor i vilket anbud som vinner. Så långt ifrån entreprenörskap man kan komma.

    Just skolan verkar vara en väldigt politiserad byråkrati där många lärare har politiska förtroendeuppdrag och rektorer verkar ofta ha politiska kopplingar. Men i övrigt så har ju även byråkrater i allmänhet goda avsikter. De vill hjälpa missbrukare till ett bättre liv, se till att trafiken flyter bra o.s.v. De saknar bara organisation för att kunna förverkliga dessa ideal som de bär på (eftersom de inte är en marknadsorganisation). Och som sagt, de anpassar sig snabbt till det handlingsrum som deras verklighet erbjuder dem, och det handlar om regelverk och budgetar och en karriärplan.

    Det är verkligen glädjande att se dagens snabba förändring inom digitalisering. Det påverkar så gott som allt och underminerar staten på alla sätt. Kampen om internetfrihet är ett avgörande slag.

  • ”Blir du lönsam, lille vän?”

    Jag ska beställa en sån poster tror jag. Jag är så förbannad på grundskolan i ärlighetens namn. Själv avskydde jag den. Inte undra på när man tvingas sitta över på rasten och räkna bara för att man inte hunnit färdigt en prydlig rad med bestämda tal. Jag har tveklöst lärt mig mer via nätet på bara några år än vad jag lärde mig i grundskolan på 9år. Skam är det! Att barn ska med våld tvingas gå till en indoktrineringsinstution och utsättas för korvstoppning. Socialfacister À la Gabriel Wikström råder det ingen brist på!

    Begåvade barns förmågor kvävs fullständigt av dagens samhälle.

    Väldigt intressant artikel! Innovationsmöjligheterna när det gäller undervisning känns mer eller mindre obegränsade idag. Bara inte staten kommer å lägger fälleben för de små liven.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *