Recension The Market of Liberty

Nyligen läste jag om boken The Market of Liberty av Linda och Morris Tannehill och jag tänkte dela med mig av lite tankar kring boken som förhoppningsvis kan väcka lite intresse kring den. Den finns gratis här och att köpa här. Författarna grundar sig i Rands etik och Rothbards ekonomi och politik, detta märks tydligt i referenserna och noterna genom hela boken. Ekonomin i boken är alltså inspirerat av österrikisk ekonomi rakt igenom.

I det stora hela är det en mycket bra bok med många bra argument, om du är nyfiken på hur rättsväsende skulle kunna fungera på en fri marknad så är detta en bra bok att läsa.

Läs hela artikeln av Joakim Fagerström.

Inlägget postades i Blogg. Skapa ett bokmärke för länken.

4 kommentarer till ”Recension The Market of Liberty

• En av mina favoriter om marknads-anarchism! Tycker nästan de gör en bättre förklaring av objektivism eller rationell egoism än Rand själv. Mycket välskriven.

• Roligt att du också gillar boken Jakob. Just de objektivistiska och Randianska inslagen i boken är mycket små (framförallt i kapitel 1-3) och de flesta objektivister och randianer håller inte med om resten av boken, i varje fall inte de jag har stött på. Men författarna var helt klart kraftigt influerade av både Rand och Rothbard men hamnade i en anarkistisk konklusion vilket som bekant inte Rand gjorde.

• Ja visst är det underbart Johan! Jag kör PDF på datorn mycket men annars epub till läsplattan. Jag har dock inte använt min läsplatta så mycket som det är tänkt, jag är nog för konservativ. Jag gillar att stryka under, bläddra tillbaka och skriva anteckningar i marginalen. Detta är fortfarande inte tillräckligt smidigt på läsplattan. Eller någon kanske har använt någon som är bra för detta, jag vet att det finns i vissa men är det tillräckligt bra?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *