Svenska frihetskämpar, förena eder! Bli Patreon

Herregud! Modellbranschen diskriminerar!

De australiska medierna skrev nyligen om ett påstått fall av rasdiskriminering inom modellbranschen. [1] Kema Rajandran, en vacker ung indisk modell, berättade om en modellagentur i Perth som informerade henne om att hon skulle få ont om arbete på grund av sin ras. I ett mail till Rajandran säger samordnaren för byrån,

Vi anser att du är väldigt fotogenisk och tror att du skulle passa bra hos oss … Var dock beredd på att eftersom du är av icke-kaukasiskt ursprung kommer dina arbetsmöjligheter i Perth vara ytterst begränsade. [2]

Det råder förstås ingen tvekan om att detta är rasdiskriminering, eller åtminstone en indikation på att Rajandran kan räkna med att stöta på rasdiskriminering i sina framtida försök att hitta jobb som fotomodell i Perth. Eftersom Rajandran uppenbarligen blev kränkt av denna information berättade hon för australiska medier att hon tänker gå ut och öppet varna för agenturen (vilket hon i själva verket redan gör genom att berätta om händelsen för medierna).

Som svar på detta påpekade chefen för modellagenturen att han bara var ärlig mot Rajandran om hennes möjligheter inom modellbranschen i Perth. ”Det här är bara löjligt,” sa chefen till medierna. ”Jag ser inte att detta är rasrelaterat. Om vi ​​inte känner att hon kommer kunna hitta arbete i Perth … så vi berättar vi det för [henne]. Vi har friheten att ge en ärlig åsikt. ” [3]

Jaså? Inte rasrelaterat? Är inte begreppet ”icke-kaukasiskt ursprung” åtminstone en aning rasrelaterat?

En sak är säker här: detta är rasrelaterat. Rajandran har blivit informerad om att hon är, eller kommer bli, föremål för negativ rasdiskriminering som fotomodell i Perth. Hon har uttryckligen blivit informerad om att hon kommer att få svårt att hitta modelljobb eftersom hon inte är kaukasier – det blir inte mycket tydligare än så. Det är ganska troligt att denna rasdiskriminering inte är något som modellagenturen har beslutat om, och att de bara är budbäraren, men det förändrar inte fakta. Detta är rasrelaterat.

Så är då detta orättvist? Det är något med rasdiskriminering som gör att det definitivt framstår som orättvist i många människors ögon. Rajandran kan inte ändra det faktum att hon är indiska, och hon skulle förmodligen inte vilja det heller. Hon har ingen kontroll över sin ras och hade inget val i frågan till att börja med – hon föddes med sitt indiska ursprung och kommer även att dö med sitt indiska ursprung. Det är inte en egenskap som reflekterar hennes karaktär eller handlingar. Och hon står därmed inför negativa konsekvenser pga. en personlig egenskap som hon inte själv rår för. Ändå verkar något galet här.

Man kan tycka lite synd om Rajandran. Det vill säga man kan göra det tills man inser att även om hon i det här fallet är föremål för negativ diskriminering, så är hon också förmånstagare för andra former av diskriminering på ett mycket liknande sätt. I själva verket beror hela hennes karriär, och hela hennes kvalifikationer som modell, på olika former av diskriminering som är exakt lika godtyckliga och ytliga som den rasdiskriminering hon nu står inför.

Denna moraliska likhet mellan rasdiskriminering och andra former av diskriminering är ganska intressant. I sina texter om diskriminering påvisar professor Walter Block det absurda i försöken att med våld utjämna den demografiska representationen inom olika yrken och verksamheter:

Även om en sådan politik hade varit möjlig att administrera rättvist, vilket den inte är, och även om den hade lett till något positivt, vilket den inte gör, skulle den alltid vara öppen för anklagelser om hyckleri, ty det finns ingen principiell skillnad mellan de egenskaper som för närvarande skyddas (ras, kön, nationalitet) och de som inte gör det (längd, vikt, intelligens, skönhet).

Därutöver är de egenskaper som vi hittills har nämnt bara en bråkdel av alla de sätt på vilka människor diskriminerar. Dessutom finns det, för att bara nämna några, hårfärg, hur man kammar sitt hår, handslagsstyrka, högljudhet, blyghet, omtanke, tillförlitlighet, vänster- eller högerhändhet… listan kan göras lång. [4]

Vad mer kan professor Block lära oss om diskriminering i förevarande fall? Tja, ta en titt på bilderna nedan: en är en bild på Rajandran, den andra är en bild på professor Block.

Fråga dig själv följande: hur kommer det sig att Rajandran kan försörja sig som modell, men professor Block förmodligen inte kan det? Om din visuella bedömning är lika god som min, kommer du att märka följande: Rajandran är en ung kvinna, medan professor Block är en äldre herre, vars höjdpunkt rent skönhetsmässigt troligen ligger ett par år bak i tiden. Hon är extremt slimmad och vältränad, medan han är lite mera satt, med mindre muskeltonus och en aning mera volym. Hon har ett vackert, ungdomligt ansikte, fylliga läppar, vackert hår, slät hy, en lång elegant näsa och stora, ljusa ungdomliga ögon. Han har ett ganska stiligt ansikte, men med äldre och mindre slät hy, mindre ögon, en större, mer uppsvälld näsa, rufsigare och gråare hår, och en stolt skallig hjässa – inte precis högt eftertraktat i modellbranschen. (Men han behöver åtminstone inte bekymra sig om diskriminering på grund av hur han kammar sitt hår!)

Professor Block är utan tvivel en stilig karl. Men såvida det inte sker en ordentlig förändring av vilken typ av ”look” som efterfrågas i modellbranschen kommer vi knappast få se honom på catwalken inom en snar framtid. Han är förvisso av kaukasiskt kulturarv, men på grund av andra ovalda egenskaper är hans möjligheter inom modellbranschen ”ytterst begränsade”, som en viss modellagentur kanske skulle ha uttryckt det.

 Kema Rajandran (modell)

 Walter Block (inte en modell)

Vissa av dessa egenskaper kan man styra över, åtminstone till viss del. Rajandran och andra modeller lägger tveklöst ner mycket ansträngning på att motionera, äta nyttigt, ta hand om sin hud och snygga till sig för att bibehålla sitt exemplariska utseende. Men det råder inte heller något tvivel om att vissa av dessa egenskaper är genetiska, eller åtminstone delvis genetiska. För de flesta kvinnor kan ingen mängd ansträngning – eller ens plastikkirurgi – göra det möjligt för dem att se så fantastiska ut som Rajandran. Faktum är att många av hennes vackraste ansiktsdrag förmodligen är en direkt följd av hennes gener och hennes ”icke-kaukasiska ursprung.” Är det rättvist att hon kan tjäna stora summor pengar som modell, medan andra kvinnor inte kan det? Är det rättvist att hon föddes med en genetisk gåva som gjorde att hon kunde växa och bli en mycket attraktiv ung kvinna som kan agera modell?

Rajandran valde inte att vara indiska – hon bara blev det. Men hon valde heller inte att vara naturligt vacker – hon bara blev det. Utan diskriminering på grund av de ytliga egenskaper som gör en modell till en modell skulle hon bara vara ett ansikte som vilket som helst bland tre miljarder kvinnor. Hon skulle inte kunna försörja sig på sitt utseende om inte för det faktum att människor ofta bedömer varandra på grund av ytliga fysiska egenskaper och gillar att vila ögonen på fysiskt attraktiva människor. Denna diskriminering är hennes levnadsbröd; hon tjänar direkt på dessa ytliga bedömningar, eftersom hennes utseende sätter henne i en överlägsen position jämfört med de flesta andra kvinnor. Även fast hon klagar på rasdiskriminering i det aktuella fallet är det bara liknande former av nyckfull diskriminering som gör henne speciell, som gör att hon kan vara modell medan andra kvinnor inte kan det.

Hennes klagomål är därför något selektivt. Dessutom är även rasdiskriminering inom modellbranschen ofta ett tveeggat svärd (även om det kanske inte alltid går jämnt ut). När vissa agenter i modellbranschen i ett land med främst vita invånare säger till en indisk modell att de älskar hennes ”exotiska utseende” så är det i grunden ett annat sätt att säga: Du är inte kaukasier, och vi gillar det! Denna typ av rasrelaterad diskriminering är tydligen helt okej eftersom vi inte ser några medierubriker dyka upp när det händer. Men Gud nåde den som bedriver rasdiskriminering mot en ickekaukasisk modell! Underrätta myndigheterna! (Vilket tyvärr är precis vad som har hänt i det här fallet.)

Man skulle kunna tro att en vacker modell är medveten om att hennes karriär vilar nästan uteslutande på hennes eget utseende och andras ytliga bedömningar av henne. Icket. I själva verket sa Rajandran till media att hon var chockad av incidenten. Enligt rapporter i media ”hoppades hon att hennes framträdande skulle bidra till att man slutade gallra modeller enbart utifrån deras utseende.” [5] Ooops, tänk på vad du säger – ironimätaren slår i taket!

Även om vi bortser från Rajandran för stunden och tar en snabb titt på andra kvinnliga modeller, blir den oundvikliga slutsatsen att hela modellbranschen bygger på ytliga former av diskriminering, med fokus på egenskaper som till stor del är resultatet av ej valda genetiska gåvor. Detta innebär att ifall rasdiskriminering inom modellbranschen är orättvist så är hela konceptet som modellering bygger på också orättvist – det gynnar det vackra över det fula, det höga och smala över det korta och tjocka, det unga över det gamla, den ena ”looken” framför den andra, och så vidare.

Låt oss anta att modellagenturen i fråga är korrekt i sin bedömning att utsikterna för en icke-kaukasisk modell i Perth är ytterst begränsade. Varför skulle denna typ av rasdiskriminering förekomma? Även om det säkert finns några människor inom modellbranschen som har makt nog att bestämma vilka typer av modeller som väljs ut, är det förmodligen allmänheten som är den verkliga boven i dramat, vars smak och köpbeslut avgör vilken typ av ”look” en modellkampanj måste ha för att vara framgångsrik. Som Mises har noterat är det konsumenterna, inte producenterna, som är den ultimata beslutsfattaren i en marknadsekonomi; det är inte en viss modellagentur som har den yttersta kontrollen över vilken typ av kvinnor som lyckas som modeller. Trots att dessa aktörer är beslutsfattare i många enskilda fall är det de preferenser som människor i allmänheten har som driver efterfrågan på modeller i det långa loppet. [6] Om det finns en preferens för vita modeller inom modellbranschen så är detta sannolikt resultatet av konsumenternas preferenser, precis som med preferenserna för smala modeller framför knubbiga, unga modeller framför gamla, och så vidare.

Om man har något emot rasdiskriminering inom modellbranschen måste man logiskt sett vara emot hela branschen. Människor bryr sig om utseende, och ens ras och genetiska härkomst påverkar ens utseende. Rajandrans bruna ögon, silkeslena mörka hår, ljusbruna hy, och långa, eleganta näsa är alla produkter av hennes ”icke-kaukasiska ursprung”, och ändå var det förmodligen just dessa egenskaper som gav henne olika modelljobb, och som gjorde att hennes bilder hamnade framför ögonen på tusentals dreglande män världen över.

Modellbranschen diskriminerar? Wow, det hade jag ingen aning om!


[1] Se t.ex. Lucy Rickard, ”Modelling agency denies racism claims,” WA Today (mars 16, 2011), ”Indian model” racially discriminated against” MSN (16 mars 2011), Lucy Rickard och Aja Styles, ”Fashion heavyweights call for change over racist claims”, WA Today (16 mars 2011). Flera andra nyhetstjänster följde också händelsen.

[2] Rickard (2011) .

[3] Rickard (2011) .

[4] Walter Block, The Case for Discrimination , s. 4-5.

[5] Rickard (2011) .

[6] Se Ludwig von Mises, Bureaucracy (2007), s. 17. Det finns en viss oenighet i frågan om huruvida modellagenturer utgår ifrån faktiska offentliga preferenser, eller helt enkelt själv-profilering i avsaknad av några särskilda offentliga preferenser, eller rent av i motsats till dessa. Suresh Rajan, tidigare ordförande för Rådet för Etniska Grupper hävdar att preferensen för kaukasiska modeller i Perth beror på ”huruvida marknaden ser det som relevant eller ej” (Rickard och Styles [2011]), medan andra i modellbranschen inte håller med. I vilket fall som helst framgår det av Mises texter att de producenter som inte producerar i enlighet med konsumenternas preferenser inte kommer att överleva i det långa loppet, och att det därmed är konsumenterna som i slutänden är de som driver marknaden.

Originalartikeln har översatts till svenska av Mises.se

Kommentera på bloggen.

Svenska frihetskämpar, förena eder! Bli Patreon

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *