Har ni sett hur taximonopolets medaljongpriser korrigeras i respons till delningsekonomins taxitjänster? Ungefär så här:

Får det lov att vara en medaljong?

När jag jobbade på krog i Göteborg på 1990-talet brukade jag och mina arbetskamrater åka ”svarttaxi”. Det var ett gäng privata chaufförer som specialiserade sig på köra hem restaurangpersonal som jobbade sent på helgerna när det kunde vara svårt att få en ”vanlig bil”. Privatchaufförernas regler varierade men var konsekvent mer generösa än monpoltaxi. Jag minns att vi kunde spela vilken musik vi ville, de hade inget emot att stanna vid en nattöpen korvkiosk för ett nattamål och det var OK att ta med sig en öl i bilen. Dessa taxientrepenörer tog mindre betalt, var mer pålitliga än monopoltaxi, var tillgängliga fler timmar på dygnet och kunda anlitas direkt.

Jag hade även bekanta som drev registrerade taxibolag som, den lagliga ytan till trots, ibland körde svart så det yrde om det. Speciellt när de behövde extra tillskott till semestern, båten, bilen, en oväntad räkning, eller vad det nu var. Många chaufförer hade andra jobb i veckorna men körde taxi på helgerna för att dryga ut kassan med en kompensation de kunde behålla.

Kanske tänker du som jag: Vore det inte bättre om barriärerna revs, så att taxitjänster kan att utvecklas och specialiseras efter den efterfrågan som finns i en fri frivillig marknad?

Min pensionerade far har i 4-5 år kört Uber på deltid i San Francisco. Eftersom han kör en stor stadsjeep och är van vid att köra sin mamma som är delvis rörelsehindrad av gammal ålder, så tar han sig gärna an andra rullstolsbundna och rörelsehindrade. Han profilerar sig även för flygresenärer för större familjer som i annat fall hade behövt beställa en specialbil ifrån stadstaxi vilken oftast behöver förbeställas flera timmar i förväg, eller åka i två bilar. Han erbjuder kylt vatten och har tilltugg i bilen till sina passagerare.

Inom en snar framtid hoppas jag på en helt decentraliserad taxiaffärskultur där det står enskilda förare att fritt själv sätta priser, betalningsmedel (kryptovaluta, etc.) och villkor genom en mobil app.

Kommentarer (3)

  • Taxidriver

    2 veckor sedan

    Du glömde att en taxiresa består av ca: 55% skatt! Skatten kallas för olika saker: inkomstskatt, arbetsgivaravgift, trängselskatt, vägskatt, bränsleskatt mm.
    Om jag tar min privatbil och kör svarttaxi som du föreslår så slipper jag den största delen av dessa skatter och kan då således köra för nästan halva priset av vad man kan med en taxibil.
    Är jag dessutom pensionär så har jag ju redan en lön och kan köra ännu billigare!

    Dock så finns redan detta problem i branschen i stor skala men det är inte svarttaxi eller pensionärer som jag konkurrerar med utan LÖNEBIDRAG och TAXIFÖRARLEGITIMATION som betalas av staten!
    Alla som inte duger till något på den svenska arbetsmarknaden ska tydligen bli taxiförare!? Dessutom skall detta finansieras med skattemedel, alltså kan man enkel säga att ju mer skatt jag betalar ju hårdare kommer jag konkurreras ut av de medel jag drar in till staten!
    Detta är inget annat en sjukt!
    Dessutom är arbetsförmedlingens förare utan undantag dåliga på att hitta, köra bil, förstå enkel info från GPS (vore kul att se dessa köra med enbart kart som man gjorde på stenåldern 10-15 år sedan)!
    Varför gör vi (Sverige) så här? Jag förstår inte, dessutom pratar våra politiker om de ”nya kunskapssamhället”!?

    Jag tog taxikort 1999 och tyckte jobbet var bra och kul, blev åkare 2000 med tre bilar och som mest 10 anställda. Jag levde ganska bra på det men det blev sämre med åren, 2009-2011 avvecklade jag mitt bolag och fick med mig en liten summa pengar.

    För ett år sedan var jag sugen på att köra igen och då blev det Uber med anställning hos araber som skiter i allt! Lagar, regler, skatt osv. Det passar mig bra då jag inte vill bidra till samhället mer!
    Jag ser att på dessa 18 år jag varit i branschen så har det gått fort:
    Inga gamla åkare eller förare med kunskap finns kvar, allt bygger på bidrag och fusk dessutom har förarens lön halverats och servicen försämrats enormt men bolag som Fågelviksgruppen (020 kurir topcab mm) som ägdes av ”Taxikungen” men nu är sålt till ett amerikanskt bolag för 2,1 MILJARDER, GRATTIS!!! Välfärdskapitalism är det som gäller inom taxi numera eller som du föreslår: pensionärer som kör svarttaxi!

    Du och staten är ungefär lika oförstående om taxiverksamhet! Vad fan är en taximedaljong i Sverige? Tacksam för svar!

    Säljer nu lägenheten och drar ut i världen för att undvika dumskallar som du och staten!!!

    Högaktningsfullt
    Herr Taxidriver

    • Jon Nylander

      2 veckor sedan

      Du missförstår artikeln om du tror att författaren är en förespråkare för taxi-medaljonger eller staten.

      Bloggposten är en artikel om hur fel det blir när staten lägger sig i, och hur rätt det blir när marknadskrafter får råda.

      Lycka till i världen, du gör helt rätt i att undvika dumskallar och framför allt staten.

  • Göran

    1 vecka sedan

    Taximedaljonger är en form av licens som krävs i många amerikanska stater. Dessa kan säljas och köpas. Det är naturligtvis ett sätt för stora taxibolag att hindar nya taxibolag eller enskilda personer att köpa sig en bil och börja köra taxi. Sist hörde jag att en medaljong kostade runt 1 miljon dollar i Washington D.C.

    Taxidriver! Något du kan vara garanterad är att de flesta som läser på mises.se är att de dels är fullt medvetna om hur mycket skatt det är i priset på det mesta, dels att de flesta inser det mycket idiotiska att ta pengar från fungerande företag för att ges som subventioner och bidrar till dysfunktionella företag.

    Så fort jag träffar på personal från statliga myndigheter som håller på med sådan verksamhet såsom Tillväxtverket ifrågasätter jag deras verksamhet. För företag eller personer med sunda affärsidéer finns det kapital från investerare att få.

    Artikeln handlar bara om hur en fri marknad styrs efter kundernas behov inte av behovet att taxichhaufförer ska ha ett jobb, hur ständiga förstörelse av marknader skapar nya lösningar

Kommentera

* = obligatoriska uppgifter

Tillåtna taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>